Inlägg publicerade under kategorin Gillar
Titel: Uppstigningens Brunn (del 1)
Författare: Brandon Sanderson
Bokförlag: Modernista
Utgivningsår i Sverige: 2016
Språk: Svenska
Översättning av: Lottie Eriksson
Originaltitel: The Well of Ascension
Riktiga utgivningsår: 2007
Serie: Mistborn #2
Tidigare delar i serien: #1 Sista Riket
Antal sidor: 380
Första meningen: Armén kröp som en mörk fläck över horisonten.
Handling: Ondskan är besegrad. Men kriget har bara börjat...
De gjorde det omöjliga: de lyckades övervinna den gudalika varelse vars brutala regim hade pågått i tusen år. Nu måste Vin - tjejen från gatugänget som blivit landets mäktigaste dimfödde - och Elend Venture, den idealistiske unge adelsmannen som är förälskad i henne, bygga upp ett nytt fungerande samhälle i askan efter imperiet.
De har knappt hunnit börja då tre separata arméer går till anfall. När belägringen intensifieras tycks en uråldrig legend erbjuda en glimt av hopp. Men även om den existerar, så är det ingen som vet hur man hittar Uppstigningens brunn, eller vilken sorts kraft den består en med.
Dödandet av Överstehärskaren visar sig ha varit den lättare delen. Att överleva i svallvågorna efter hans fall kommer att bli den verkliga utmaningen...
Omdöme: Precis som jag skrev i recensionen om seriens första bok så gillar jag denna annorlunda typ av fantasy, att de övernaturliga förmågorna kommer från metaller inne i kroppen som personen bränner. Sen så nådde inte denna boken upp till lika hög nivå som bok ett då det inte hände särskilt mycket spännande utan mest var ett malande. Det kanske kan bero på att del två i serien är uppdelad i två böcker (fattar inte varför...) och de mer spännande händelserna kommer i andra boken. Bra var det iaf men jag känner mig lite oroad över Vins inre komflikter samt spionen i deras inre gäng. Favoritperson i denna boken var helt klart Vins kandra OreSeur, gillar honom och hans speciella sätt mer och mer.
Betyg:
Boken jag ska börja i nu: Dödlig Kod av James Dashner
I grupprecensionerna recenserar jag flera böcker samtidigt - oftast böcker som ingår i samma serie och som jag kanske läst för några år sedan och inte kommer ihåg exakt vad jag tyckte om varje bok.
Denna grupprecensionen handlar om bokserien "Twilight" av Stephenie Meyer.
Serie: Twilight
Författare: Stephenie Meyer
Bokförlag: B Wahlströms
Språk: Svenska
Översättning av: Carina Jansson
Antal böcker: 4
Antal böcker recenserade i denna recension: 4
Titel: Om jag kunde drömma
Orginaltitel: Twilight
Utgivningsår i Sverige: 2006
Riktiga utgivningsår: 2005
Antal sidor: 443
Första meningen: Jag hade aldrig funderat särskilt mycket över hur jag skulle dö - även om jag haft anledning att göra det de senaste månaderna - men även om jag hade gjort det, skulle jag aldrig ha föreställt mig att det skulle bli så här.
Serie: Twilight #1
Handling: Isabella Swan flyttar till Forks, en liten regnig sovstad i Washington. Hon förväntar sig att hennes nya liv ska bli lika långtråkigt som staden själv. Men när hon träffar den gåtfulle och förföriske Edward Cullen tar hennes liv en oväntad och farlig vändning. Edward har länge lyckas hålla sin identitet som vampyr hemlig. Men nu går ingen säker, minst av allt Bella som är den person Edward håller mest av. Edward och Bellas förhållande balanserar på knivseggen mellan begär och livsfara.
Titel: När jag hör din röst
Orginaltitel: New Moon
Utgivningsår i Sverige: 2007
Riktiga utgivningsår: 2006
Antal sidor: 451
Första meningen: Det kändes som om jag var fånge i en fruktansvärd mardröm, en sådan där man måste springa tills lungorna sprängs men ändå inte kan röra sig tillräckligt fort.
Serie: Twilight #2
Handling: Bella firar sin födelsedag tillsammans med Edward och hans familj. Men firandet får ett minst sagt abrupt slut när Bella skär sig på en glasskärva och familjens "yngsta" vampyr inte kan lägga band på sina känslor utan kastar sig över henne. Händelsen får Edward att inse vilken fara han och hans familj utgör för Bella och han ser ingen annan utväg än att lämna henne. Bella sörjer Edward och dras djupare och djupare ner i en depression.
En dag får hon se en av männen som Edward tvingades rädda henne ifrån. Utan att tänka på konsekvenserna närmar hon sig mannen. Plötsligt hör hon Edwards röst inuti sitt huvud. Med orolig stämma varnar han henne och hon fylls av ett märkligt lugn. Efter den händelsen ser Bella till att hamna i den ena farliga situationen efter den andra för att få höra hans röst igen. Tills hon kastar sig utför klipporna...
Titel: Ljudet av ditt hjärta
Orginaltitel: Eclipse
Utgivningsår i Sverige: 2008
Riktiga utgivningsår: 2007
Antal sidor: 527
Första meningen: Alla våra skenmanövrar hade varit förgäves.
Serie: Twilight #3
Handling: "Bella?" Edwards mjuka röst hördes bakom mig. Jag vände mig om och såg honom jogga uppför trappan, med vindrufsigt hår efter att ha sprungit. Han omfamnade mig genast, precis som på parkeringsplatsen, och kysste mig igen. Kyssen skrämde mig. Den var för laddad och hans läppar pressades alltför hårt och desperat mot mina - som om han var rädd att vår tid höll på att rinna ut.
En våldsam seriemördare härjar i Seattle och en ondskefull vampyr fortsätter sin jakt för att ta ut sin hämnd på Bella som åter igen befinner sig omgiven av fara. Samtidigt tvingas hon att välja mellan sin älskade Edward och sin vänskap med Jacob. Och hennes val riskerar att blåsa liv i den urgamla kampen mellan vampyrer och varulvar.
Men Bella har också ett annat val att göra - valet mellan liv eller död. Men vad är vad?
Titel: Så länge vi båda andas
Orginaltitel: Breaking Dawn
Utgivningsår i Sverige: 2009
Riktiga utgivningsår: 2008
Antal sidor: 558
Första meningen: Jag hade haft fler nära döden-upplevelser än de flesta; det var ingenting jag någonsin vande mig vid.
Serie: Twilight #4
Handling: Bella slits mellan sin intensiva passion för Edward och en djup vänskap med Jacob. Året som gått har varit minst sagt omtumlande och fullt av längtan, saknad och förtvivlan.
Valet att ansluta till en mörk och förförisk värld av odödlighet eller att fortsätta ett mänskligt liv har blivit den tunna tråd som vampyrernas och varulvarnas öde hänger på.
Bellas val sätter igång en kedja av händelser som kommer att få oanade och förödande konsekvenser för alla inblandade.
Titel: Morgonstjärnan
Författare: Pierce Brown
Bokförlag: Norstedts
Utgivningsår i Sverige: 2016
Språk: Svenska
Översättning av: Patrik Hammarsten
Originaltitel: Morning Star
Riktiga utgivningsår: 2016
Serie: Rött Uppror #3
Tidigare delar i serien: #1 Rött Uppror, #2 Gyllene Sonen
Antal sidor: 524
Första meningen: Jag stiger uppåt i mörkret, bort från trädgården som de vattnade med mina vänners blod.
Handling: Som en av de Röda växte Darrow upp under jorden, i gruvorna på Mars, i tron att ingen kan leva på Mars yta. När han upptäcker att människorna ovan jord lever i lyx - en samhällsordning orkestrerad av den styrande klassen - de Gyllene - ansluter han sig till rebellgruppen Ares söner. De har en dröm om en ny värld, där alla människor är jämlika. Han föds på nytt som den Gyllene Darrow au Andromedus, och lyckas beblanda sig med de allra främsta familjerna på Mars.
Efter att ha fått makt och förtroende blir han till slut avslöjad och tillfångatagen. Han blir torterad och nedbruten, och allt hopp tycks vara ute. Men han är fortfarande sitt folks sista hopp och hans vänner har inte övergivit honom.
Darrow födds som slav och blev en Gyllene - en av världens mäktigaste. Sedan raserades allt han byggt upp. Nu måste han uppbåda all sin styrka, slå sig fri och avsluta kampen han en gång startade.
Omdöme: Den avslutande delen i trilogin var betydligt mer medgripande än tvåan var och även att det bubblar av namn som man absolut inte kommer ihåg sen tidigare så lär man känna Darrows närmaste vänner på nytt. Hur de träffades från och början osv. är en helt annan sak dock, hehe. Jag gillar verkligen Darrow som person, hur han försöker vara ljuset mitt i allt mörker och leda sitt uppror utan att behöva använda onda metoder. Överlag innehåller boken kanske lite väl mycket våld och blod men själva kriget i sig är ju rätt absurt så det kanske är på sin plats. Slutet var väldigt jobbigt för mig som läsare. Jag gillar böcker där huvudpersonen är överlägset bäst och utklassar fienden i alla strider utan att några vänner och allieade dör. Författaren till Morgonstjärnan vill istället visa den hemska baksidan av krig, vad det gör med människor och vilka förluster man får lida. Just i slutet vänder det snabbt flera gånger mellan hopplöst och hoppfullt, fruktansvärda saker händer medan sidorna börjar ta slut. Det är då jag typ inte vill fortsätta läsa för jag hatar när det går åt fel håll och vill som sagt alltid att det är huvudpersonen som ska överlista fienden och inte tvärtom. Men till slut går det ändå ganska bra och det mesta ställs till rätta. Därför kan till och med jag känna mig nöjd med serien Rött Uppror och gratulera Pierce Brown till den fantasktiska driften att lyckas ro hela detta projectet i land. Första delen var bäst men sista var också bra!
Betyg:
Boken jag ska börja i nu: Häxornas Krig av Sally Green
Titel: Tredje Principen
Författare: Anna Jakobsson Lund
Bokförlag: Annorlunda förlag
Utgivningsår: 2015
Språk: Svenska
Serie: Systemet #1
Antal sidor: 324
Första meningen: Aporna sover i burarna bakom Lo.
Handling: Ava är rebell. Hon kan styra andra människors tankar, en användbar förmåga i en motståndsrörelse som rustar för krig.Levi slutade tro på kampen när den tog hans föräldrar. Nu försöker han bara överleva. Hålla sig undan och kontrollera vansinnet som känns som om det ska dränka honom.En natt blir Levis syster gripen. För att rädda henne tvingas han bryta ett gammalt löfte, ta kontakt med folk han inte vill ha med att göra. Ava får order att hjälpa honom och de ger sig av tillsammans. Hon säger att de måste lita på rebellerna. Men kan de verkligen det?
Omdöme: Boken utspelar sig i miljöer jag känner igen mig i vilket är lite roligt. I vanliga fall blir det ofta ett framtidens New York eller liknande men eftersom denna har en svensk förattare så är det istället ett framtida Sverige och Danmark. Det finns inte mycket kvar av länderna som vi minns det men spåren påminner om hur det en gång var. Karaktärerna besöker t.ex ett gammalt IKEA samt tar sig över en rasad Öresundsbro. Jag är inte överförtjust i karaktärerna men de är okej. De berör mig dock inte så mycket.
Betyg:
Boken jag ska börja i nu: Enders spel av Orson Scott Card
Titel: Flykten
Författare: Gabriella P. Kjeilen
Bokförlag: Poopuu Förlag
Utgivningsår: 2015
Språk: Svenska
Serie: Mellody Looh #2
Tidigare delar i serien: #1 Födelsemärket
Antal sidor: 267
Första meningen: Solens strålar smekte hennes ansikte där hon satt med armarna utsträckta i det daggiga gräset.
Handling: Går det att gömma sig från en del av sig själv … eller kommer den alltid att nå ytan till slut?Mellody är på flykt från sin far efter att ha svikit honom. Sveket har väckt något till liv inom henne. Mörker och ljus slåss om vem som ska få kontrollera hennes kropp och det känns som om de snart kommer slita henne itu. Hon söker skydd i Nordlandet. Ett snöbeklätt land med både underliga och livsfarliga invånare.När hon får reda på att det mörka rådet kidnappat Leo tvingas hon lägga sina egna problem åt sidan för att rädda honom. Men vad kommer hända när hon än en gång utsätter sig för mörkrets lockelser?
Omdöme: Det var jättesvårt att komma in i denna boken i början då jag glömt bort så gott som allt som hade hänt i den första boken. Därav visste jag och vet fortfarande inte varför och hur det kommer sig att Mellodys bror är tillfångatagen. Men hela boken handlar iaf om att få honom fri och samtidigt pågår en, enligt mig komisk, kamp inom Mellody mellan hennes mörka och ljusa sida. Vad jag gillar mindre är att att hon börjar glida ifrån Triton och jag gillar honom jättemycket. Hoppas att de blir tillsammans igen i nästa bok. Men överlag var boken väldigt bra och speciellt språket var en stor utveckling mota bok ett.
Betyg:
Boken jag ska börja i nu: Clockwork Angel & Clockwork Prince (i serieformat) av Cassandra Clare & HyeKyung Baek
Titel: Hemlös
Författare: Gail Carriger
Bokförlag: Styxx Fantasy
Utgivningsår i Sverige: 2013
Språk: Svenska
Översättning av: Lena Karlin
Originaltitel: Blameless
Riktiga utgivningsår: 2010
Serie: Parasollprotektoratet #3
Tidigare delar i serien: #1 Själlös, #2 Chanslös
Antal sidor: 362
Första meningen: "Hur mycket längre, mamma, måste vi uthärda denna fasansfulla förödmjukelse?"
Handling: Alexia Maccon, f.d Tarabotti, har det minsann inte lätt. Inte nog med att hon som vanligt är måltavla för diverse blodtörstiga, arga och mordiska varelser, dessutom är hon plötsligt hemlös och Londonsäsongens största skandal på grund av sitt obekväma tillstånd. Att bli med barn är en omöjlighet för henne som själlös, åtminstone med sin man som är varulv. Alexia beger sig till Italien i jakt på Tempelriddarorden. De sägs ha kunskap om övermänniskor. Alexia misstänker att hon hamnat ur askan i elden, men vad bryr hon sig om livshotande attacker när det finns pesto?
Omdöme: Det jag gillar allra bäst med dessa böcker är helt klart hur homuristiska de är. Alexia ser världen på att annorlunda sätt och det gör läsupplevelsen väldigt rolig. Denna boken är dessutom väldigt actionfylld med många spännande händelser, både ur Alexias och professor Lyalls perspektiv. Har inte alla ingredienser för att jag ska ge den högsta betyg men den är helt klart väldigt, väldigt bra!
Betyg:
Boken jag ska börja i nu: Flykten av Gabriella P. Kjeilen
Titel: Själarnas Bibliotek
Författare: Ransom Riggs
Bokförlag: Rabén&Sjögren
Utgivningsår i Sverige: 2016
Språk: Svenska
Översättning av: Jan Risheden
Originaltitel: Library of Souls
Riktiga utgivningsår: 2015
Serie: Miss Peregrines besynnerliga barn #3
Tidigare delar i serien: #1 Miss Peregrines besynnerliga barn, #2 Spökstaden
Antal sidor: 507
Första meningen: Monstret stod en tunglängd bort med ögonen fästa vid våra halsar och den förtorkade hjärnan full av mordiska fantasier.
Handling: Tiden håller på att rinna ut. En galning är på jakt efter dem och miss Peregrine befinner sig fortfarande i fara. Jacob Portman och Emma Bloom tvingas genomföra det allra farligaste av räddningsuppdrag. De färdas genom ett landskap märkt av krig, träffar nya vänner och utsätts för större fara än någonsin tidigare. Kommer Jacob att bli sig själv igen? Blir han åter den hjälte som han en gång var?
Omdöme: Dessa böcker är väldigt annorlunda och det gör dem också intressanta. Och jag kan lova att denna avslutande del inte var något undantag. Man drivs lika mycket som karaktärerna av behovet att få veta mer och hur allt egentligen hänger ihop. Författaren bjuder på många överraskningar och oväntade vändningar vilket gör boken till en riktig bladvändare. Jag älskar dessutom både Jacob (han är väldigt komisk som berättarperson) och Emma men det hade inte varit fel med lite mer love-moments mellan dem. ;) Slutet är väldigt lyckligt och så gott som allt blir så bra som möjligt. Sorgligt att behöva lämna denna världen bara. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men jag känner ändå att detta inte är en Älskar-bok för mig men den får ett starkt Gillar!
Betyg:
Boken jag ska börja i nu: Världen Efter av Susan Ee
Titel: Glassvärdet
Författare: Victoria Aveyard
Bokförlag: Modernista
Utgivningsår i Sverige: 2016
Språk: Svenska
Översättning av: Katarina Falk
Originaltitel: Glass Sword
Riktiga utgivningsår: 2016
Serie: Röd Drottning #2
Tidigare delar i serien: #1 Röd Drottning
Antal sidor: 446
Första meningen: Jag rycker till.
Handling: Mare Barrows blod är rött - färgen hos vanligt folk - men hennes silverförmåga, kraften att styra blixten, har förvandlat henne till ett vapen som kungahuset försöker kontrollera. Härskaren kallar henne en omöjlighet, en bluff, men när hon flyr från Maven, prinsen - vännen - som bedrog henne, upptäcker Mare något häpnadsväckande: Hon är inte den enda i sitt slag.
Jagad av Maven, nu en hämndlysten kung, ger sig Mare ut för att söka upp och rekrytera andra röd-och-silver-krigare till kampen mot hennes förtryckare. Men Mare inser att hon befinner sig på en livsfarlig väg, där hon riskerar att bli just det slags monster hon försökerbesegra.
Kommer hon att krossas under tyngden av de liv som upproret kostar? Eller har hon härdats för gott av allt svek och förräderi?
Omdöme: Även om den inte når upp till första bokens nivå (men vilken uppföljare gör det?!) så är denna väldigt bra för att vara tvåan. Det är ett högt tempo genom hela boken och fantasktiska både miljö- och känslobeskrivningar. Det var svårt att komma in i handlingen igen då jag glömt så mycket sen jag läste bok ett och de flesta karaktärer var okända namn för mig som ibland klarnade under bokens gång men oftast blev de som en helt ny karaktär. Tempot är högt och men mycket action. Jag saknar dock lite romantik mellan Mare och Cal för att väga upp all blod och död som finns i boken för övrigt. Sen är jag lite orolig över vad Mare är påväg att bli. Hon har verkligen slutit sig, blivit distanserad och förlorat sitt hjärta. Som hon beskriver det, har hon blivit kall och hjärtlös på insidan. Men jag klandrar inte henne precis, annars hade hon redan brytit samman. Det känns dock alltid lite oroligt att följa en karaktär som man tycket börjar ta allt fler grymma och felatiga beslut. Och till sist: slutet. Det är ett fruktansvärt slut, det måste jag vara ärlig att säga. Inte fruktansvärt som att det var dåligt skrivit för det är en riktig cliff hanger men från Mares synpunkt (som även blir läsarens) så kan det knappt bli mycket värre... Får nog behärska mig nu innan jag skriver för mycket för då har jag spoilat hela slutet för er, haha.
Boken balanserar mellan "Gilar" och "Älskar" men då jag stör mig på Mares nya hårda och i många fall grymma attityd och uppträdande så hamnar den på "Gillar". Dock med ett plus bakom. ;)
Betyg:
Boken jag ska börja i nu: Själarnas Bibliotek av Ransom Riggs
2015 - The Mortal Instruments
av Cassandra Clare
2016 - Twilight av Stephenie Meyer
2017 - Mistborn av Brandon Sanderson
2018 - Legend-trilogin av Marie Lu
2019 - Glastronen av Sarah J. Maas
2020 - Endgame av James Frey
2021 - The Folk of the Air
av Holly Black
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 | 7 |
|||
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
|||
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
|||
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
|||
29 |
30 |
31 |
|||||||
|