Bokgläntan

Alla inlägg under juni 2017

Av Emma - 26 juni 2017 19:45

 

Titel: Eldmärkt

Författare: Sabaa Tahir

Bokförlag: Wahlströms Bokförlag

Utgivningsår i Sverige: 2017

Språk: Svenska

Översättning av: Ylva Kempe

Originaltitel: A Torch Against the Night

Riktiga utgivningsår: 2016

Serie: Askfödd #2

Tidigare delar i serien: #1 Askfödd

Antal sidor: 520

Första meningen: Hur kunde de hitta oss så fort?

Handling: Laia och Elias är på flykt genom öknen, på väg mot det ökända fängelset Kauf för att frita Laias bror. Efter sig har de Kommendantens trupper, beordrade att döda eller fånga dem.
Helene är kvar i huvudstaden, för evigt bunden av eden hon svurit till den nye kejsaren. Hon försöker desperat glömma sin kärlek till Elias, eftersom han numera är Imperiets, och därmed även hennes, största fiende.
När Helenes vägar korsas med Elias och Laias, tvingas Helene till omöjligt val. Elias, eller Imperiet?

Omdöme: Jag älskade verkligen bok 1 i denna serie och denna (tvåan) var inte långt efter. Språket är väldigt bra och man känner starkt för karaktärerna. Jag anade länge vem skurken var så det blev ingen större överraskning. Dock så handlade hela boken om att de skulle ta sig till fängelset och rädda Laias bror och det blev lite segt även om det såklart hände lite saker utmed vägen. Men ja, lite utdraget blev det. Slutet, när de väl kom fram, var däremot väldigt dramatiskt med både dödsfall och återupplivningar och det får högsta poäng. Jag tyckte att det var lite svårt att helt hänga med i Helenes perspektiv. Hon verkar bara ha fiender eller? Och allt går emot henne hela tiden, tycker så synd om henne. Sammanfattningsvis så var det en jättebra bok men stör mig som sagt på några saker så betyget blir ett starkt "Gillar".  

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Dödens Märken av Veronica Roth

Av Emma - 12 juni 2017 20:00

 

Titel: Den Sista Stjärnan

Författare: Rick Yancey

Bokförlag: Rabén&Sjögren

Utgivningsår i Sverige: 2017

Språk: Svenska

Översättning av: Jan Risheden

Originaltitel: The Last Star

Riktiga utgivningsår: 2016

Serie: Den Femte Vågen #3

Tidigare delar i serien: #1 Den Femte Vågen, #2 Det Oändliga Havet

Antal sidor: 371

Första meningen: Många år tidigare, när han var tio år, hade hennes pappa åkt en stor, gul buss till planetariet.

Handling: Fienden är De andra. Fienden är vi. De är här nere, de är där upp, de är ingenstans. De vill ha jorden, de vill att vi ska ha den. De kom för att utplåna oss, de kom för att rädda oss.
Bakom gåtorna finns en sanning. Cassie har blivit förrådd. Det har även Ringer. Zombie. Nugget. Och alla 7,5 biljoner människor som brukade leva på vår planet. Förrådda, först av De andra, men nu av oss själva.
Jordens kvarvarande överlevare måste bestämma vad som är viktigast att rädda sig själva, eller rädda det som gör oss mänskliga.

Omdöme: Väldigt förvirrande sista del på serien. Jag fick faktiskt inte svar på några frågor. Varför gjorde utomjordningarna detta? Finns det ens några utomjordingar? Är bara som ett stort frågetecken. Och det Cassie gör i slutet fattar jag inte heller. Men jag gillar iaf Cassie väldigt mycket då hon är väldigt komisk i sitt sätt att uttrycka sig. Hade gärna sett lite kärlek mellan henne och Evan dock men det fick jag klara mig utan. Är inte nöjd med denna sista del som sagt. Slutet var konstigt och gjorde mig bara ännu mer förvirrad...

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Eldmärkt av Sabaa Tahir

Av Emma - 2 juni 2017 19:45

 

Titel: Eliten

Författare: Kiera Cass

Bokförlag: Wahlströms Bokförlag

Utgivningsår i Sverige: 2016

Språk: Svenska

Översättning av: Carina Jansson

Originaltitel: The Elite

Riktiga utgivningsår: 2013

Serie: The Selection #2

Tidigare delar i serien: #1 Ceremonin

Antal sidor: 296

Första meningen: Natten var tyst, och jag låg alldeles stilla och lyssnade till ljudet av Maxons andetag.

Handling: Av de trettiofem deltagarna i Urvalet återstår nu bara sex, Eliten. Endast en kan stå som segrare, och mycket står på spel. Den som lyckas vinna prins Maxons hjärta får förutom sin drömprins ett liv i överflöd i det kungliga palatset. Men America är inte helt säker på sina känslor. När hon är med Maxon känns det så pirrigt, så bra, så rätt. Men varje gång hon ser Aspen kommer minnen av deras kärlek tillbaka. Samtidigt blir rebellattackerna mot slottet mer och mer brutala. Kommer de beröva America på alla utsikter till ett lyckligt slut?

Omdöme: Trots att det egentligen inte händer så mycket i dessa böcker så är de väldigt bra och underhållande. Jag tycker dock att America ska komma över Aspen och acceptera sina känslor för Maxon. Slutet kunde varir väldigt spännande om man inte vetat att det finns en bok tre. Den gjorde att man förstod att det som nästan hände inte kunde hända. Fast så är det ju ofta i bok två. Ser fram emot att läsa trean! 

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Den Sista Stjärnan av Rich Yancey

Presentation


Kliv in i böckernas värld!
Här kan du läsa recensioner på de böcker jag har läst.

Just nu sitter mitt bokmärke i
Kedja av järn av Cassandra Clare (se bilden ovan).

Välkommen in!

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Rösta fram årets bästa fantasyserie 2024!
 Hungerspelen
 Divergent
 Röd Drottning
 The Selection
 Everlife
 Warcross
 Dödens Märken
 The Infernal Devices
 The Dark Artifices
 Miss Peregrins besynnerliga barn
 Ett hov av taggar och rosor

Årets bästa fantasy bokserie

2015 - The Mortal Instruments

av Cassandra Clare

 

2016 - Twilight av Stephenie Meyer

 

2017 - Mistborn av Brandon Sanderson

 

 

2018 - Legend-trilogin av Marie Lu

 

 

2019 - Glastronen av Sarah J. Maas

 

 

2020 - Endgame av James Frey

 

 

2021 - The Folk of the Air

av Holly Black

 

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards