Bokgläntan

Alla inlägg under juli 2020

Av Emma - 23 juli 2020 18:45

 

Titel: Fandom

Författare: Anna Day

Bokförlag: Wahlströms Bokförlag

Utgivningsår i Sverige: 2018

Språk: Svenska

Översättning av: Carina Jansson

Originaltitel: Fandom

Riktiga utgivningsår: 2017

Serie: Fandom #1

Antal sidor: 477

Första meningen: Om exakt en vecka ska jag hängas.

Handling: Tänk om du kunde vara Katniss i Hungerspelen – på riktigt? Coolt, va? Fast sedan kommer du på att du ju inte kan skjuta med pil och båge eller klättra i träd som hon, och inte har hennes överlevnadskunskaper...
För Violet och hennes kompisar är det inte Hungerspelen utan boken och filmen Galgdansen som gäller. De skriver fanfiction och håller på med cosplay, och under en fandomträff på Comic Con händer det ofattbara – Violet och hennes vänner transporteras till The Galgdansen på riktigt. Fem minuter senare har de orsakat hjältinnans död. Det blir upp till Violet att ta hennes plats, spela huvudrollen, förälska sig i hjälten och ta sig levande tillbaka till sin värld. Men berättelser har en tendens att få ett eget liv…

Omdöme: Jag tyckte att själva idén med denna boken kändes lite larvig och ologisk och det var precis det intrycket jag fick när jag började läsa den med. Men ganska snart så blev det mycket bättre och sidorna rusade förbi. Hur historien vrider sig kring vad Violet och hennes kompisar kallar för kanon (dvs hur den skulle varit med rätt huvudperson) är intressant och när man väl får reda på hur det hela hänger ihop blir det ännu bättre. Jag gillar verkligen Ash som karaktär och det är synd att Violet helt glömmer honom och vad som har hänt i slutet, det känns så onödigt. Så gillar överlag denna boken väldigt mycket även om det finns delar som jag stör mig på. Ska bli kul att se hur bok två utvecklar sig.

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Det nionde sällskapet av Leigh Bardugo

Av Emma - 17 juli 2020 18:45

 

Titel: Laglöst Rike

Författare: Leigh Bardugo

Bokförlag: Gilla Böcker

Utgivningsår i Sverige: 2019

Språk: Svenska

Översättning av: Carina Jansson

Originaltitel: Crooked Kingdom

Riktiga utgivningsår: 2016

Serie: Högt Spel #2

Tidigare delar i serien: #1 Högt Spel

Antal sidor: 489

Första meningen: Retvenko lutade sig över bardisken och stack ner näsan i det smutsiga glaset.

Handling: Kaz Brekker och hans gäng har just överlevt en livsfarlig utmaning. Men istället för belöningen som de blivit lovade, får de slåss för sina liv. De är lurade, sårade och utarmade. Starka krafter kämpar om hemligheten bakom drogen jurda parem, som förstärker magiska förmågor något ofattbart -- men till ett mycket högt pris.

Omdöme: Jag var rädd att denna boken skulle kännas mindre enhetlig eftersom gänget utför flera olika uppdrag istället för att hela boken handlar om ett enda som bok 1 gör men tycker inte att det var något problem. Författaren väver snyggt ihop nutid med karaktärernas olika bakgrundshistorier och man får en djupare bild av dem vilket ger större förståelse för deras beslut. Det var en spännande uppgörelser och gillar att nästan alltid när man som läsare tror att det har gått fel så är det något som ingått i Kaz plan - älskar när karaktärer känns oövervinnliga. Slutet är delvis sorgligt men också ett bra, lyckligt och fint slut. Det jag inte gillar är att Kaz och Inejs relation aldirg utvecklades något vidare utan de stod och stampade på i princip samma ställe hela boken. Det överraskade mig för hade verkligen förväntat mig mer vilket drar ner lite på betyget. Det verkar inte som att det ska komma någon uppföljare till denna vilket är synd för känns snopet att lämna Kaz och Inej utan att få någon som helst ytterligare utveckling av deras relation.

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Fandom av Anna Day

Av Emma - 13 juli 2020 19:30

 

Titel: Rebell

Författare: Marie Lu

Bokförlag: Modernista

Utgivningsår i Sverige: 2020

Språk: Svenska

Översättning av: Katarina Falk

Originaltitel: Rebel

Riktiga utgivningsår: 2019

Serie: Legend #4

Tidigare delar i serien: #1 Legend, #2 Prodigy, #3 Champion

Antal sidor: 330

Första meningen: Låt oss aldrig glömma den smärta som våra förfäder har lidit och som människor runtom i världen fortfarande lider.

Handling: Eden Wing har i åratal levt i sin brors skugga. Trots att han är toppstudent på sin skola i Ross City, Antarktis och en briljant uppfinnare, känner de flesta till honom enbart som Daniel Wings lillebror.
Ett decennium tidigare var Daniel känd som Day, pojken från gatan som ledde den revolution som räddade Republiken. Men Day är inte längre den unga man som en gång var nationens hjälte. Han har lämnat sitt gamla liv bakom sig och gömmer sig nu från världen. Allt som betyder något för honom är att hålla Eden i säkerhet, även om det kräver att han ger upp June, sitt livs stora kärlek. Bröderna måste försöka acceptera vad de har blivit under sin tid i Republiken, men en ny fara smyger sig in i det glapp som uppstått mellan dem. Och snart blir Eden så djupt indragen i Ross Citys mörka om - råden att inte ens hans legendariske bror kan rädda honom. Åtminstone inte ensam.

Omdöme: Jag är förvånad över att det kom en till bok i denna "triologin" såhär många år senare. Dock tyckte jag att det var ganska bra då trilogin enligt slutade väldigt dåligt medan detta var ett betydligt lyckligare slut! Gillar dock inte att Day inte kallar sig Day längre utan Daniel vilket låter så vuxet och tråkigt. Sen var det en bra story tycker jag men känns konstigt att allt utspelar sig i bara en bok. Och att det inte är regimen i landet som är skurken. Man får återigen lite känslan av att Day (som jag väljer att kalla honom) är den där oövervinnliga som klättrar runt på husväggar och det gillar jag för minns att det tappdes lite efter första i trilogin. Sen är det många saker och händelser som han minns från de tidigare böckerna som var kul men hade varit roligare om jag också mindes det tydligt hahaha. Sen handlade det ju som Eden med och jag gillar honom men inte lika mycket som Day men han är ändå en bra karaktär. Slutstriden är spännande och bra uppbyggd och bokens allra sista sidor var det absolut bästa slut som denna serien kunde få. <3

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Laglöst Rike av Leigh Bardugo

Av Emma - 5 juli 2020 20:30

 

Titel: Ett hov av vingar och undergång

Författare: Sarah J. Maas

Bokförlag: Modernista

Utgivningsår i Sverige: 2020

Språk: Svenska

Översättning av: Carina Jansson

Originaltitel: A Court of Wings & Ruin

Riktiga utgivningsår: 2017

Serie: Ett hov av taggar och rosor #3

Tidigare delar i serien: #1 Ett hov av taggar och rosor, #2 Ett hov av dimma och vrede

Antal sidor: 729

Första meningen: Surret från flugorna och skriken från de överlevande hade sedan länge ersatts av bultande krigstrummor. 

Handling: Feyre har återvänt till Vårhovet. Hon är fast besluten att samla information om Tamlins styre och den invaderande kungens hot om att ödelägga Prythian. Men för att lyckas måste hon spela ett livsfarligt och svekfullt spel, där ett enda felsteg kan innebära en dödsdom inte bara över Feyre, utan över hela hennes värld. 
När kriget förvärras måste Feyre försöka avgöra vem hon kan lita på bland de samtidigt bländande och livsfarliga höglorderna, och söka allierade på de mest oväntade platser. Samtidigt slåss nu mäktiga arméer så att världen färgas röd av blod - om makten över den enda sak som skulle kunna förgöra dem alla.  

Omdöme: Starten på boken, när Feyre är hos Vårhovet, var intressant men även om jag inte gillar Tamlin så mycket längre så gillar jag inte hur hon vänder hans folk mot varandra, särskilt inte när hon utnyttjar Lucian till det. Blev också förvånad över hur kort tid hon är där och hur mycket tid hon sedan spenderar med Rhys utan att handlingen egentligen går så mycket framåt. Trots detta tyckte jag aldrig att boken blev seg utan den var rolig att läsa. Beundrar författarens förmåga att hålla igång en möteskonversation under flera sidor utan att det känns tjatigt. Mycket humor och bra miljöbeskrivningar är ytterligare en sak som gillar med dessa böcker. Dock tycker jag att det är väldigt många karaktärer inblandade och ibland blir det ganska så rörigt, att både hålla isär karaktärerna men också olika hov. Avslutningskriget var väldigt omfattande och spännande. Känns dock lite orealistiskt när armé efter armé dyker upp som inte förväntades komma men samtidigt är det en ganska bra ihopknytning. Så ett lyckligt slut vilket är precis i min smak! Har dock läst nu att detta inte ska vara sista boken utan att det kommer en ny nästa år. Själv kände jag att detta var ett bra slut på serien men finns såklart relationer och karaktärer som ska bli kul att se hur de utvecklas vidare.

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Rebell av Marie Lu

Presentation


Kliv in i böckernas värld!
Här kan du läsa recensioner på de böcker jag har läst.

Just nu sitter mitt bokmärke i
Kedja av järn av Cassandra Clare (se bilden ovan).

Välkommen in!

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Rösta fram årets bästa fantasyserie 2024!
 Hungerspelen
 Divergent
 Röd Drottning
 The Selection
 Everlife
 Warcross
 Dödens Märken
 The Infernal Devices
 The Dark Artifices
 Miss Peregrins besynnerliga barn
 Ett hov av taggar och rosor

Årets bästa fantasy bokserie

2015 - The Mortal Instruments

av Cassandra Clare

 

2016 - Twilight av Stephenie Meyer

 

2017 - Mistborn av Brandon Sanderson

 

 

2018 - Legend-trilogin av Marie Lu

 

 

2019 - Glastronen av Sarah J. Maas

 

 

2020 - Endgame av James Frey

 

 

2021 - The Folk of the Air

av Holly Black

 

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards