Bokgläntan

Alla inlägg under november 2017

Av Emma - 19 november 2017 11:15

 

Titel: Eldens Arvtagare

Författare: Sarah J. Maas

Bokförlag: Modernista

Utgivningsår i Sverige: 2017

Språk: Svenska

Översättning av: Lena Jonsson

Originaltitel: Heir of Fire

Riktiga utgivningsår: 2014

Serie: #3 Glastronen

Tidigare delar i serien: #1 Glastronen, #2 Midnattskronan

Antal sidor: 567

Första meningen: Gudars, vad det var kokhett i det här värdelösa kungadömet.

Handling: Celaena Sardothien har överlevt tre livsfarliga tävlingar och förödande hjärtesorg. Men det har kostat henne nästan allt. Nu är hon vilse och trasig inombords, och vill inget hellre än att utmäta hämnd för sin älskade vän som dog under ofattbart grymma omständigheter. Men i stället måste hon resa långt bort för att konfrontera en mörk sanning om sitt förflutna - något som fullständigt kan vända upp och ner på hennes liv - och också möta de brutala krafter som vill förslava hennes värld. Nu måste Celaena uppbåda all sin styrka för att bekämpa både sina egna demoner och den allomfattande ondska som hotar.

Omdöme: Denna boken kändes till stor del som en transportsträcka till nästa bok i serien även om det såklart fanns lite spänning också. Celaena träffar den mystiske Rowan i det nya landet vi får följa med henne in i. Jag gillar honom från start och hon också börjar gilla honom så småningom. Att hennes magi tar större plats i storyn gillar jag också, det ger lite extra fantasy krydda. Så sammanfattningsvis så var det inte den mest spectakulära boken utan mest en typisk "mellanbok" men den var ändå bra. Gillar Celaena väldigt mycket som karaktär så det gör ju sitt till. ☺

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Queen of Shadows av Sarah J. Maas

Av Emma - 1 november 2017 13:00

 

Titel: The Crown

Författare: Kiera Cass

Bokförlag: HarperTeen

Utgivningsår: 2016

Språk: Engelska

Serie: The Selection #5

Tidigare delar i serien: #1 The Selection, #2 The Elite, #3 The One, #4 The Heir

Antal sidor: 278

Första meningen: "I'm sorry," I said, bracing myself for the inevitable backlash.

Handling: Eadlyns urval fortsätter samtidigt som drottningen är allvarligt sjuk. Drottningens sjukdom gör att Eadlyn får ta över ansvaret som landets ledare, medans kungen sitter vid sin älskades sida. Vissa krafter i landet vill avsätta familjen från tronen, Eadlyns tvillingbror och förtrogna har rymt iväg med den han älskar och Eadlyn börjar tvivlar på sig själv. Hur skall hon hinna med att hitta en livspartner under dessa omständigheter? Tiden börjar dessutom bli knäpp och hon måste ta ett beslut.

Omdöme: Eftersom jag gillar denna serien så mycket så orkade jag inte vänta på att femman skulle komma ut på svenska (även om jag kommer läsa den med när den väl kommer) så jag valde att läsa den på engelsa. Länkarna till de tidigare böckerna i serien leder dock, trots den engelska titeln, till mina recensioner av de svenska översättningarna då jag ej läst de andra på engelska. Iaf, jag gillade denna avslutande del väldigt mycket. Tyvärr så valde hon inte min favorit men jag började gilla den hon valde mer och mer framåt slutet så det gjorde inte så mycket. Lite väl mycket fokus på hur jobbigt Eadlyn har det genom hela boken, det blev lite tjatigt. Hade önskat mer tid med de utvalda istället. Generellt kan jag säga att böckerna om Eadlyns urval är bra men de slår inte böckerna om Americas.  

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Eldens Arvtagare av Sarah J Maas

Presentation


Kliv in i böckernas värld!
Här kan du läsa recensioner på de böcker jag har läst.

Just nu sitter mitt bokmärke i
Kedja av järn av Cassandra Clare (se bilden ovan).

Välkommen in!

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Rösta fram årets bästa fantasyserie 2024!
 Hungerspelen
 Divergent
 Röd Drottning
 The Selection
 Everlife
 Warcross
 Dödens Märken
 The Infernal Devices
 The Dark Artifices
 Miss Peregrins besynnerliga barn
 Ett hov av taggar och rosor

Årets bästa fantasy bokserie

2015 - The Mortal Instruments

av Cassandra Clare

 

2016 - Twilight av Stephenie Meyer

 

2017 - Mistborn av Brandon Sanderson

 

 

2018 - Legend-trilogin av Marie Lu

 

 

2019 - Glastronen av Sarah J. Maas

 

 

2020 - Endgame av James Frey

 

 

2021 - The Folk of the Air

av Holly Black

 

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards