Bokgläntan

Alla inlägg under augusti 2016

Av Emma - 29 augusti 2016 19:15

 

Titel: Själarnas Bibliotek

Författare: Ransom Riggs

Bokförlag: Rabén&Sjögren

Utgivningsår i Sverige: 2016

Språk: Svenska

Översättning av: Jan Risheden

Originaltitel: Library of Souls

Riktiga utgivningsår: 2015

Serie: Miss Peregrines besynnerliga barn #3

Tidigare delar i serien: #1 Miss Peregrines besynnerliga barn, #2 Spökstaden

Antal sidor: 507

Första meningen: Monstret stod en tunglängd bort med ögonen fästa vid våra halsar och den förtorkade hjärnan full av mordiska fantasier.

Handling: Tiden håller på att rinna ut. En galning är på jakt efter dem och miss Peregrine befinner sig fortfarande i fara. Jacob Portman och Emma Bloom tvingas genomföra det allra farligaste av räddningsuppdrag. De färdas genom ett landskap märkt av krig, träffar nya vänner och utsätts för större fara än någonsin tidigare. Kommer Jacob att bli sig själv igen? Blir han åter den hjälte som han en gång var?

Omdöme: Dessa böcker är väldigt annorlunda och det gör dem också intressanta. Och jag kan lova att denna avslutande del inte var något undantag. Man drivs lika mycket som karaktärerna av behovet att få veta mer och hur allt egentligen hänger ihop. Författaren bjuder på många överraskningar och oväntade vändningar vilket gör boken till en riktig bladvändare. Jag älskar dessutom både Jacob (han är väldigt komisk som berättarperson) och Emma men det hade inte varit fel med lite mer love-moments mellan dem. ;) Slutet är väldigt lyckligt och så gott som allt blir så bra som möjligt. Sorgligt att behöva lämna denna världen bara. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men jag känner ändå att detta inte är en Älskar-bok för mig men den får ett starkt Gillar!

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Världen Efter av Susan Ee

Av Emma - 17 augusti 2016 16:29

I grupprecensionerna recenserar jag flera böcker samtidigt - oftast böcker som ingår i samma serie och som jag kanske läst för några år sedan och inte kommer ihåg exakt vad jag tyckte om varje bok.

Denna grupprecensionen handlar om bokserien "Miss Peregrines hem för besynnerliga barn" av Ransom Riggs.

 

Serie: Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

Författare: Ransom Riggs

Bokförlag: Rabén&Sjögren

Språk: Svenska

Översättning av: Jan Risheden

Antal böcker: 3

Antal böcker recenserade i denna recension: 2

 

   

Titel: Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

Orginaltitel: Miss Peregrine's Home for Peculiar Children

Utgivningsår i Sverige: 2012

Riktiga utgivningsår: 2011

Antal sidor: 384

Första meningen: Jag hade just börjat acceptera att mitt liv skulle bli helt vanligt, när högst ovanliga saker börjar hända.

Serie: Miss Peregrines hem för besynnerliga barn #1

Handling: En ödslig ö. Ett övergivet barnhem. Och en samling märkliga fotografier. Sextonårige Jacob tror inte längre på de historier hans farfar brukade berätta för honom.
Skrönorna om barnen med märkliga förmågor är bedrägliga minnen från hans farfars barndom, och samlingen med sepiatonade fotografier är såklart bara ett av farfars alla påhitt. Men omständigheterna kring farfaderns död tar Jacob till en avlägsen ö utanför Wales kust och till de fallfärdiga ruinerna av Miss Peregrines hem för underliga barn.
Bland dess övergivna rum och ekande korridorer kan Jacob inte motstå en djupdykning i sin farfars förflutna och snart inser han att barnen i huset kan ha funnits i verkligheten. Att de måste ha varit mer än bara märkliga - kanske till och med farliga - och att de inte skeppades iväg till en enslig ö helt utan anledning. Men framförallt står det klart: De underliga barnen kan fortfarande vara vid liv.


 

Titel: Spökstaden

Orginaltitel: Hollow City

Utgivningsår i Sverige: 2014

Riktiga utgivningsår: 2014

Antal sidor: 429

Första meningen: Vi rodde ut från hamnen, förbi guppande jollar som blödde rost från fogarna, förbi tysta sjöfåglar som satt i högtidliga församlingar bland havstulpanerna på resterna av sjunkande bryggor, förbi fiskare som sänkte sina nät och stirrade när vi kom glidande, osäkra på om vi var verkliga eller inbillade.

Serie: Miss Peregrines hem för besynnerliga barn #2

Handling: Efter att ha klarat sig från miss Peregrines ö, flyr Jacob med sina nya vänner till den märkliga staden London. Där träffar de en farlig galning som heter Caul. Han visar sig vara bror till miss Peregrine och han är ute efter barnens krafter. Jacob är den enda som kan rädda sina vänner från en säker död.

 

Omdöme: Riktigt spännande och annorlunda böcker som till stor del utspelar sig under andra världskriget. Karaktärerna är lätta att ta till sig och man dras snabbt in i handlingen. Fotona som finns i boken tycker många är läskiga och fick höra "Läs den inte när du ska sova." innan jag läste böckerna men det var aldrig något problem för mig. Fotona ger historien en bra backup men är inte särkilt läskiga enligt mig. En bokserie att rekommendera när man vill läsa annorlunda fantasy!

Betyg:

 

Av Emma - 15 augusti 2016 19:58

 

Titel: Glassvärdet

Författare: Victoria Aveyard

Bokförlag: Modernista

Utgivningsår i Sverige: 2016

Språk: Svenska

Översättning av: Katarina Falk

Originaltitel: Glass Sword

Riktiga utgivningsår: 2016

Serie: Röd Drottning #2

Tidigare delar i serien: #1 Röd Drottning

Antal sidor: 446

Första meningen: Jag rycker till.

Handling: Mare Barrows blod är rött - färgen hos vanligt folk - men hennes silverförmåga, kraften att styra blixten, har förvandlat henne till ett vapen som kungahuset försöker kontrollera. Härskaren kallar henne en omöjlighet, en bluff, men när hon flyr från Maven, prinsen - vännen - som bedrog henne, upptäcker Mare något häpnadsväckande: Hon är inte den enda i sitt slag.
Jagad av Maven, nu en hämndlysten kung, ger sig Mare ut för att söka upp och rekrytera andra röd-och-silver-krigare till kampen mot hennes förtryckare. Men Mare inser att hon befinner sig på en livsfarlig väg, där hon riskerar att bli just det slags monster hon försökerbesegra.
Kommer hon att krossas under tyngden av de liv som upproret kostar? Eller har hon härdats för gott av allt svek och förräderi?

Omdöme: Även om den inte når upp till första bokens nivå (men vilken uppföljare gör det?!) så är denna väldigt bra för att vara tvåan. Det är ett högt tempo genom hela boken och fantasktiska både miljö- och känslobeskrivningar. Det var svårt att komma in i handlingen igen då jag glömt så mycket sen jag läste bok ett och de flesta karaktärer var okända namn för mig som ibland klarnade under bokens gång men oftast blev de som en helt ny karaktär. Tempot är högt och men mycket action. Jag saknar dock lite romantik mellan Mare och Cal för att väga upp all blod och död som finns i boken för övrigt. Sen är jag lite orolig över vad Mare är påväg att bli. Hon har verkligen slutit sig, blivit distanserad och förlorat sitt hjärta. Som hon beskriver det, har hon blivit kall och hjärtlös på insidan. Men jag klandrar inte henne precis, annars hade hon redan brytit samman. Det känns dock alltid lite oroligt att följa en karaktär som man tycket börjar ta allt fler grymma och felatiga beslut. Och till sist: slutet. Det är ett fruktansvärt slut, det måste jag vara ärlig att säga. Inte fruktansvärt som att det var dåligt skrivit för det är en riktig cliff hanger men från Mares synpunkt (som även blir läsarens) så kan det knappt bli mycket värre... Får nog behärska mig nu innan jag skriver för mycket för då har jag spoilat hela slutet för er, haha.

Boken balanserar mellan "Gilar" och "Älskar" men då jag stör mig på Mares nya hårda och i många fall grymma attityd och uppträdande så hamnar den på "Gillar". Dock med ett plus bakom. ;)

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Själarnas Bibliotek av Ransom Riggs

Av Emma - 9 augusti 2016 20:27

 

Titel: Kopparhandsken

Författare: Cassandra Clare & Holly Black

Bokförlag: Bonnier Carlsen

Utgivningsår i Sverige: 2016

Språk: Svenska

Översättning av: Lottie Eriksson

Originaltitel: The Copper Gauntlet

Riktiga utgivningsår: 2015

Serie: Magisterium #2

Tidigare delar i serien: #1 Järnprovet

Antal sidor: 330

Första meningen: Call tog en liten skiva flottig pepperoni från sin pizza och stack in den under bordet.

Handling: Call Hunts sommarlov är inte som ett sommarlov borde vara – hans pappa är övertygad om att han är ond och Calls bästa vän heter Tumult och är en rödögd jättevarg som inte precis gör succé i grannskapet. Dessutom längtar han tillbaka till trollkarlsskolan Magisterium och sina vänner.
När Call en kväll upptäcker att hans pappa planerar att förgöra både honom och Tumult blir situationen ohållbar och för att undkomma flyr han till Magisterium. Där råder panik. Den magiska Kopparhandsken, som kan skilja en magiker från hens magi, har blivit stulen och hotar att ödelägga skolan och hela trollkarlsvärlden. Tillsammans med sina vänner Tumult, Tamara och Aaron (samt en mycket ofrivillig Jasper) ger sig Call ut på ett farligt uppdrag för att hitta handsken, men i jakten på den skyldiga väcks onda väsen till liv. Mystiken tätnar och vännerna närmar sig en allt mer obekväm sanning…

Omdöme: För att vara helt ärlig så var inte denna boken riktigt lika bra som den första. Helt plötsligt var Call, Aaron och Tamara så himla duktiga på det här med magi och det kändes inte riktigt realistiskt. Men annars så var det väldigt spännande och det fanns en del överraskningar. Tempot är väldigt högt och läsaren kastas liksom hela tiden framåt så man hinner aldrig stanna upp och tänka på vad det är man läser. Berättelsen hinner till exempel inte landa på skolan förrän ett uppdrag är igång och vännerna lämnar skolan. Jag känner att jag lite saknar förklaringen till vissa saker och jag blir stressad. På det stora hela gör det inte så mycket men ibland hade jag velat stanna upp. Så jag är lite besviken på tvåan jämfört med ettan men det är fortfarande en jättebra bok!

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Glassvärdet av Victoria Aveyard

Presentation


Kliv in i böckernas värld!
Här kan du läsa recensioner på de böcker jag har läst.

Just nu sitter mitt bokmärke i
Kedja av järn av Cassandra Clare (se bilden ovan).

Välkommen in!

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Rösta fram årets bästa fantasyserie 2024!
 Hungerspelen
 Divergent
 Röd Drottning
 The Selection
 Everlife
 Warcross
 Dödens Märken
 The Infernal Devices
 The Dark Artifices
 Miss Peregrins besynnerliga barn
 Ett hov av taggar och rosor

Årets bästa fantasy bokserie

2015 - The Mortal Instruments

av Cassandra Clare

 

2016 - Twilight av Stephenie Meyer

 

2017 - Mistborn av Brandon Sanderson

 

 

2018 - Legend-trilogin av Marie Lu

 

 

2019 - Glastronen av Sarah J. Maas

 

 

2020 - Endgame av James Frey

 

 

2021 - The Folk of the Air

av Holly Black

 

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards