Bokgläntan

Alla inlägg under september 2016

Av Emma - 27 september 2016 18:15

 

Titel: Hemlös

Författare: Gail Carriger

Bokförlag: Styxx Fantasy

Utgivningsår i Sverige: 2013

Språk: Svenska

Översättning av: Lena Karlin

Originaltitel: Blameless

Riktiga utgivningsår: 2010

Serie: Parasollprotektoratet #3

Tidigare delar i serien: #1 Själlös, #2 Chanslös

Antal sidor: 362

Första meningen: "Hur mycket längre, mamma, måste vi uthärda denna fasansfulla förödmjukelse?"

Handling: Alexia Maccon, f.d Tarabotti, har det minsann inte lätt. Inte nog med att hon som vanligt är måltavla för diverse blodtörstiga, arga och mordiska varelser, dessutom är hon plötsligt hemlös och Londonsäsongens största skandal på grund av sitt obekväma tillstånd. Att bli med barn är en omöjlighet för henne som själlös, åtminstone med sin man som är varulv. Alexia beger sig till Italien i jakt på Tempelriddarorden. De sägs ha kunskap om övermänniskor. Alexia misstänker att hon hamnat ur askan i elden, men vad bryr hon sig om livshotande attacker när det finns pesto?

Omdöme: Det jag gillar allra bäst med dessa böcker är helt klart hur homuristiska de är. Alexia ser världen på att annorlunda sätt och det gör läsupplevelsen väldigt rolig. Denna boken är dessutom väldigt actionfylld med många spännande händelser, både ur Alexias och professor Lyalls perspektiv. Har inte alla ingredienser för att jag ska ge den högsta betyg men den är helt klart väldigt, väldigt bra!

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Flykten av Gabriella P. Kjeilen

Av Emma - 16 september 2016 20:00

 

Titel: Världen Efter

Författare: Susan Ee

Bokförlag: Modernista

Utgivningsår i Sverige: 2016

Språk: Svenska

Översättning av: Carina Jansson

Originaltitel: World After

Riktiga utgivningsår: 2013

Serie: Penryn & Tidernas slut #2

Tidigare delar i serien: #1 Änglafall

Antal sidor: 288

Första meningen: Alla tror att jag är död.

Handling: När en grupp människor tillfångatar Penryns syster Paige, eftersom de tror att hon är ett monster, slutar situationen med en massaker. Paige försvinner. Människor är livrädda.
Hennes mamma är förkrossad. Penryn driver runt på San Franciscos gator och letarefter Paige. Varför är gatorna så tomma? Var är alla? Hennes sökande leder henne till hjärtat av änglarnas planer, där hon får en skymt av deras motiv och inser hur skräckinjagande långt de är villiga att gå.

Omdöme: Jag måste först och främst säga att även att jag gillar Penryn så är inte handlingen någon succé. Boken är i handlingen alldeles för lik bok ett. Penryn ska återigen leta efter sin syster, hennes mamma lever ett eget liv, det är till och med återigen en fest och Penryn ska infiltrera festen genom att se snygg ut. Fick lite väl för mycket deja vu-känsla när jag läste den här boken. Sen förstår jag fortfarande inte vad änglarna håller på med. Vad är Uriels plan? Vill de ta över världen? Eller har de något annat i sikte?

Jag skulle nog säga att andra halvan är bättre än den första då det händer mer saker och innehåller också mer humor. Sen kommer ju Raffe tillbaka då också och det är ju ett jättestort plus, haha. Dock fattar jag inte varför de inte kan vara tillsammans, åtmonstone när ingen ser? Kanske har jag bara glömt någon detalj från första boken då det var längesen jag läste den för kan inte komma ihåg varför det skulle vara omöjligt för dem.

Slutet är väldigt bra och jag tror att tredje boken kan bli riktigt bra. Måste också fråga om det är någon mer än jag som inte riktigt litar på Penryns syster längre? Hon är ju riktigt läskig nu...

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Hemlös av Gail Carriger

Presentation


Kliv in i böckernas värld!
Här kan du läsa recensioner på de böcker jag har läst.

Just nu sitter mitt bokmärke i
Kedja av järn av Cassandra Clare (se bilden ovan).

Välkommen in!

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Rösta fram årets bästa fantasyserie 2024!
 Hungerspelen
 Divergent
 Röd Drottning
 The Selection
 Everlife
 Warcross
 Dödens Märken
 The Infernal Devices
 The Dark Artifices
 Miss Peregrins besynnerliga barn
 Ett hov av taggar och rosor

Årets bästa fantasy bokserie

2015 - The Mortal Instruments

av Cassandra Clare

 

2016 - Twilight av Stephenie Meyer

 

2017 - Mistborn av Brandon Sanderson

 

 

2018 - Legend-trilogin av Marie Lu

 

 

2019 - Glastronen av Sarah J. Maas

 

 

2020 - Endgame av James Frey

 

 

2021 - The Folk of the Air

av Holly Black

 

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards