Bokgläntan

Alla inlägg under december 2016

Av Emma - 10 december 2016 20:11

 

Titel: Morgonstjärnan

Författare: Pierce Brown

Bokförlag: Norstedts

Utgivningsår i Sverige: 2016

Språk: Svenska

Översättning av: Patrik Hammarsten

Originaltitel: Morning Star

Riktiga utgivningsår: 2016

Serie: Rött Uppror #3

Tidigare delar i serien: #1 Rött Uppror, #2 Gyllene Sonen

Antal sidor: 524

Första meningen: Jag stiger uppåt i mörkret, bort från trädgården som de vattnade med mina vänners blod.

Handling: Som en av de Röda växte Darrow upp under jorden, i gruvorna på Mars, i tron att ingen kan leva på Mars yta. När han upptäcker att människorna ovan jord lever i lyx - en samhällsordning orkestrerad av den styrande klassen - de Gyllene - ansluter han sig till rebellgruppen Ares söner. De har en dröm om en ny värld, där alla människor är jämlika. Han föds på nytt som den Gyllene Darrow au Andromedus, och lyckas beblanda sig med de allra främsta familjerna på Mars.

Efter att ha fått makt och förtroende blir han till slut avslöjad och tillfångatagen. Han blir torterad och nedbruten, och allt hopp tycks vara ute. Men han är fortfarande sitt folks sista hopp och hans vänner har inte övergivit honom.

Darrow födds som slav och blev en Gyllene - en av världens mäktigaste. Sedan raserades allt han byggt upp. Nu måste han uppbåda all sin styrka, slå sig fri och avsluta kampen han en gång startade.

Omdöme: Den avslutande delen i trilogin var betydligt mer medgripande än tvåan var och även att det bubblar av namn som man absolut inte kommer ihåg sen tidigare så lär man känna Darrows närmaste vänner på nytt. Hur de träffades från och början osv. är en helt annan sak dock, hehe. Jag gillar verkligen Darrow som person, hur han försöker vara ljuset mitt i allt mörker och leda sitt uppror utan att behöva använda onda metoder. Överlag innehåller boken kanske lite väl mycket våld och blod men själva kriget i sig är ju rätt absurt så det kanske är på sin plats. Slutet var väldigt jobbigt för mig som läsare. Jag gillar böcker där huvudpersonen är överlägset bäst och utklassar fienden i alla strider utan att några vänner och allieade dör. Författaren till Morgonstjärnan vill istället visa den hemska baksidan av krig, vad det gör med människor och vilka förluster man får lida. Just i slutet vänder det snabbt flera gånger mellan hopplöst och hoppfullt, fruktansvärda saker händer medan sidorna börjar ta slut. Det är då jag typ inte vill fortsätta läsa för jag hatar när det går åt fel håll och vill som sagt alltid att det är huvudpersonen som ska överlista fienden och inte tvärtom. Men till slut går det ändå ganska bra och det mesta ställs till rätta. Därför kan till och med jag känna mig nöjd med serien Rött Uppror och gratulera Pierce Brown till den fantasktiska driften att lyckas ro hela detta projectet i land. Första delen var bäst men sista var också bra!

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Häxornas Krig av Sally Green

Av Emma - 10 december 2016 20:00

 

Titel: Enders Spel

Författare: Orson Scott Card

Bokförlag: Modernista

Utgivningsår i Sverige: 2013

Språk: Svenska

Översättning av: Börje Crona

Originaltitel: Ender's Game

Riktiga utgivningsår: 2013

Serie: Enders Spel #1

Antal sidor: 335

Första meningen: "Jag har sett genom hans ögon, jag har lyssnat genom hans öron och jag försäkrar att det är han. Eller åtminstone så nära vi kan komma."

Handling: För att utveckla ett säkert försvar mot en attack från en fientlig, utomjordisk ras, föder staten upp barngenier och tränar dem till soldater. En lysande ung kille, Andrew »Ender« Wiggin, bor med sina snälla men distanserade föräldrar, sin sadistiske bror Peter och sin älskade syster Valentine.
Ender blir den i familjen Wiggin som värvas till stridsskolan, för rigorös militär utbildning. Enders förmågor skänker honom respekt och gör honom till en ledare i skolan. Samtidigt plågas han av känslor av ensamhet, rivalitet, press från de vuxna lärarna och rädsla för de invaderande utomjordingarna.
Är Ender den general jorden behöver? Kriget har rasat i hundra år, och jakten på den perfekta generalen har pågått nästan lika länge. Enders två äldre syskon är precis lika speciella som han, men på olika sätt. Tillsammans har de tre de förmågor som krävs för att bygga upp en ny värld.
Om världen överlever, vill säga.

Omdöme: Jag gillar verkligen denna boken! Ender är en karaktär som har alla de drag som jag gillar. Han är komisk och väldigt skicklig. Boken har ett högt tempo med några roliga och spännande delar och slutet är väldigt bra. Man får sig en väldigt överraskning där kan man lugnt säga. Finns inte så mycket mer att skriva än att uppmana er att läsa boken. Den hade så gott som alla rätt! 

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Morgonstjärnan av Pierce Brown

Presentation


Kliv in i böckernas värld!
Här kan du läsa recensioner på de böcker jag har läst.

Just nu sitter mitt bokmärke i
Kedja av järn av Cassandra Clare (se bilden ovan).

Välkommen in!

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Rösta fram årets bästa fantasyserie 2024!
 Hungerspelen
 Divergent
 Röd Drottning
 The Selection
 Everlife
 Warcross
 Dödens Märken
 The Infernal Devices
 The Dark Artifices
 Miss Peregrins besynnerliga barn
 Ett hov av taggar och rosor

Årets bästa fantasy bokserie

2015 - The Mortal Instruments

av Cassandra Clare

 

2016 - Twilight av Stephenie Meyer

 

2017 - Mistborn av Brandon Sanderson

 

 

2018 - Legend-trilogin av Marie Lu

 

 

2019 - Glastronen av Sarah J. Maas

 

 

2020 - Endgame av James Frey

 

 

2021 - The Folk of the Air

av Holly Black

 

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Skapa flashcards