Bokgläntan

Alla inlägg under januari 2016

Av Emma - 26 januari 2016 16:15

 

Titel: Sista Riket

Författare: Brandon Sanderson

Bokförlag: Modernista

Utgivningsår i Sverige: 2015

Språk: Svenska

Översättning av: Lottie Eriksson

Originaltitel: The Final Empire

Riktiga utgivningsår: 2006

Serie: Mistborn #1

Antal sidor: 739

Första meningen: Ibland oroar jag mig för att jag inte är den hjälte som alla tror att jag är.

Handling: I tusen år har aska fallit från himlen, inga blommor har blommat och täta dimmor har gjort nattens mörker fruktat. Den evige och odödlige Överstehärskaren och aristokratin styr och vanligt folk är dömda att leva i underkastelse och slaveri.
Men mitt i all hopplöshet dyker Kelsier upp, en överlevare från de hålor dit Överstehärskaren skickar de dödsdömda. Kelsier har allomantiska förmågor - magiska styrkor som nästan bara aristokratin besitter - och en plan om hämnd och frigörelse.
Samtidigt stryker Vin, en ung tjej som är medlem i ett tjuvgäng, runt på gatorna i huvudstaden. Även hon är allomantiker - men vet inte själv om det förrän Kelsier drar in henne i sina planer.
För att Keslier och Vin ska lyckas störta Sista riket är det mycket som måste gå i lås. Inte minst måste Vin lära sig att bemästra sina allomantiska krafter...

Omdöme: Denna boken var sjukt bra! Hade inga jättestora förhoppningar på den till att börja med då detta med allomantiker verkade lite udda men den blåste mig av stolen. Jag kunde knappt lägga ifrån mig den. Jag ÄLSKAR karaktärerna, särskilt Vin & Keslier, och världen som de befinner sig i. Den är väldigt lätt att förså sig på och beskriven på ett så bra sätt att man känner att man är där när man läser. Under bokens sista tredjedel avlöser de drastiska vändingarna varandra och gör den, om möjligt, ännu mer spännande. Vilken grym bok alltså - ett måste att läsa!

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: I Solstormens Spår av James Dashner

Av Emma - 12 januari 2016 18:45

 

Titel: Helena

Författare: Josephine Angelini

Bokförlag: Bonnier Carlsen

Utgivningsår i Sverige: 2011

Språk: Svenska

Översättning av: Ylva Kempe

Originaltitel: Helena

Riktiga utgivningsår: 2011

Serie: Starcrossed #1

Antal sidor: 506

Första meningen: "Men om du köper en bil åt mig nu, så får du ju tillbaka den om två år, när jag flyttar, och då kommer den fortfarande vara nästan ny", sa Helena hoppfullt.

Handling: Helena Hamilton är extremt blyg. Så blyg att hon faktiskt mår fysiskt illa av att dra uppmärksamhet till sig. Problemet är att hon är 17 år, lång, blond, extremt bra på löpning och har ett ansikte som en gudinna skulle avundas henne. Som om inte detta skulle räcka för att få folk att glo på henne så händer det där med den nyinflyttade killen, Lucas Delos.
Det första Helena känner när hon ser Lucas är ett starkt hat. Hon vill verkligen döda honom. Och hon får ett ganska bra grepp om hans hals när hon anfaller honom i skolkorridoren …
Den pinsamma skolkorridorskatastrofen visar sig vara början på ett nytt liv för Helena, och hon är verkligen inte den hon trott sig vara. Till exempel verkar inga vapen kunna skada henne.
Men det är inte bara hon som bär på en stor hemlighet: När Helenas och Lucas känslor för varandra går från iskallt till stekhett visar det sig att deras liv är bundna till en tragedi som utspelade sig för flera tusen år sedan. Precis som Sköna Helena och Paris vid Troja är de ödesbestämda att starta ett krig för sin kärleks skull. Ett krig som kan förgöra världen.
Trots att Helen och Lucas inser att de aldrig kan vara tillsammans, är de krafter som drar dem till varandra ännu starkare. Kan de trotsa det öde som står skrivet i stjärnorna?

Omdöme: Boken var lite speciell, med tanke på att den handlade om att de härstammar från grekiska gudar men det var inget som jag direkt fastnade för. Relationen mellan Helena och Lukas tycker jag är jobbig och nästan lite barnslig ibland, men men... Handlingen var väl rätt okej, en behaglig bok att läsa då det var lätt att hänga med. Det hände inte så mycket spännande och när det gjorde det var det näst intill samma sak som hände förra gången det var spännande. Den jag fastnade mest för var nog Helenas bästis, hon hade en kaxig attityd och gav en en hel del skratt. Håller tummarna för att bok 2 är ett snäpp bättre.

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Sista Riket av Brandon Sanderson

Av Emma - 8 januari 2016 18:30

 

Titel: Gudar & Monster

Författare: Laini Taylor

Bokförlag: Bazar Förlag

Utgivningsår i Sverige: 2015

Språk: Svenska

Översättning av: Lena Karlin

Originaltitel: Dreams of Gods and Monsters

Riktiga utgivningsår: 2014

Serie: Önskemånglarens Dotter #3

Tidigare delar i serien: #1 Mörk Ängel, #2 Blod & Stjärnstoft

Antal sidor: 581

Första meningen: Nerver som darrade och blod som skrek.

Handling: Två världar på väg mot ett till synes oundvikligt, våldsamt krig. Genom riskfyllda villfarelsekonster har Karou tagit kontroll över kimärernas rebellarmé och föresatt sig att styra den bort från hämndens återvändsgränd. Framtiden vilar på hennes axlar. 

När änglarnas brutala kejsare för in sin armé i människornas värld förenas slutligen Karou och Akiva - inte i kärlek, men i en bräcklig allians mot deras gemensamma fiende. Det är en skruvad version av den dröm de en gång närde, och de börjar hoppas att det kan leda till en väg framåt för deras folk. Och, kanske, för dem själva.
Men än värre hot siktas i fjärran och är Karou och Akiva starka nog att stå fast bland gudar och monster?

Omdöme: Eftersom jag inte varit så jätteförtjust i bok 1 & två i denna serie så kan jag väl inte direkt påstå att jag hade några större förhoppningar om den avslutande delen - men jag blev positivt överraskad. Denna boken är mycket lättare att hänga med i och innehåller mer spänning. De andra kunde lätt bli tjatiga men här flyter det på bra och man får lust att läsa vidare. Jag blev dock lite förvånad i slutet, när själva "slutstriden", eller vad man nu ska kalla den, som finns i varje avslutande trilogibok var slut redan när boken hade ca 100 sidor kvar. Då blev jag lite undrande, typ "Vad ska hända nu?" Och tyvärr hände det inget mer speciellt i slutet, det var mer som en lång epilog. Så det var väl lite minus. Ytterligare ett minus är Karous och Akivas relation. Jag fattar inte varför författaren hittar på anledning efter anledning till att hålla dem isär. Kunde de inte fått vara tillsammans, åtminstone i sista boken? De kunde fått lite tårta, som Karou uttrycker det. ;)

En karaktär som jag fastnat för lite extra nu i bok tre är definitivt Karous bästis Zuzana. Hon är en underbart fräck och rättfram tjej, och hennes kille Mik är ju bara för gullig mot henne. ♥

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Helena av Josephine Angelini

Av Emma - 3 januari 2016 16:05

Då var det avgjort! Årets bästa fantasy bokserie 2015, framröstad av er läsare, är (till min stora glädje):


The Mortal Instruments

av Cassandra Clare

       

Kanske är det för att jag skrivit så mycket gott om den här på bloggen eller för att ni tycker precis som jag - att detta är en helt fantastiskt bra bokserie! Jag har gett samtliga delar betyget "Älskar".

Serien är skriven på engelska men finns översatt till svenska. Jag har läst alla böcker på svenska, och de flesta på engelska. Ni kan läsa mina resensioner här, endast länkar till de som jag läst:


City of Bones - Stad av Skuggor

City of Ashes - Stad av Aska

City of Glass - Stad av Glas

City of Fallen Angels - Fallna Änglars Stad

City of Lost Souls - Förlorade Själars Stad

City of Heavenly Fire - Himmelska Eldens Stad

 


Det var tyvärr bara 11 som röstade men såhär såg iaf resultatet ut:
 


Nu tycker jag att ni ska sätta igång och rösta fram 2016's bästa serie (omröstningen finns i spalten till höger som vanligt). De gamla alternativen finns kvar, samt några nya.

Så om du är missnöjd med detta resultat - se till att visa vilken som är din favorit!

Och tycker du, precis som jag, att TMI var den rättmättiga vinnaren - rösta då på den även denna gång!

Mitt mål att att få så pass många som röstar så att man kan ha en omröstning i månaden, men just nu är det inte lönt då för få röstar. ☺

Presentation


Kliv in i böckernas värld!
Här kan du läsa recensioner på de böcker jag har läst.

Just nu sitter mitt bokmärke i
Kedja av järn av Cassandra Clare (se bilden ovan).

Välkommen in!

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Rösta fram årets bästa fantasyserie 2024!
 Hungerspelen
 Divergent
 Röd Drottning
 The Selection
 Everlife
 Warcross
 Dödens Märken
 The Infernal Devices
 The Dark Artifices
 Miss Peregrins besynnerliga barn
 Ett hov av taggar och rosor

Årets bästa fantasy bokserie

2015 - The Mortal Instruments

av Cassandra Clare

 

2016 - Twilight av Stephenie Meyer

 

2017 - Mistborn av Brandon Sanderson

 

 

2018 - Legend-trilogin av Marie Lu

 

 

2019 - Glastronen av Sarah J. Maas

 

 

2020 - Endgame av James Frey

 

 

2021 - The Folk of the Air

av Holly Black

 

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards