Bokgläntan

Alla inlägg under maj 2020

Av Emma - 31 maj 2020 20:23

Hej! Long time no see som man säger. Hoppas allt är bra med er! Jag har snart gått klart första året på veterinärprogrammet vilket har innebärt massa plugg och tyvärr alldeles för lite läsning, därav den obefintliga uppdateringen här. Jag har läst om hela The Mortal Instruments serien av Cassandra Clare och sedan fortsatt med The Bane Chronicles och Tales from the Shadowhunter Academy som är spinnoff böcker på Cassandra Clare skuggjägarböcker. Som ni säkert minns är det ju min absoluta favoritbokvärld så var roligt att läsa om dessa böcker. Dessutom nödvändigt när jag inte hade tid att låna massa nya på bibblan då jag hade tid att läsa så sällan. Men nu ska jag iaf rycka upp mig och har skrivit en lååång lista på alla böcker som har kommit ut och som jag ligger efter med, haha. Som ni ser här under har jag redan hunnit sätta tänderna i sista boken i Everlife-triologin och är nu i full färd med att avsluta serien Röd Drottning. Så dags att börja följa bloggen igen för att inte missa något! 

2019's bästa fantasybokserie är ju korad även om det inte blivit något inlägg om det här än. Det kommer inom kort. Så länge kan ni börja rösta på årets bästa här i högerspalten. 

Välkomna tillbaka!

Av Emma - 26 maj 2020 20:00

 

Titel: Eviglivet

Författare: Gena Showalter

Bokförlag: HarperCollins

Utgivningsår i Sverige: 2018

Språk: Svenska

Översättning av: Therése Granwald

Originaltitel: Everlife

Riktiga utgivningsår: 2018

Serie: Everlife #3

Tidigare delar i serien: #1 Timglaset, #2 Livsblod

Antal sidor: 462

Första meningen: Allt hopp är förlorat.

Handling: Vid 17 års ålder har Tenley Ten Lockwood redan gjort det slutgiltiga valet i vilket rike hon ska leva när hon har dött. Och hon har varit fullkomligt lojal. Tills nu.

När mörkret faller över de två andra världarna blir en sak tydlig: om inte både Troika och Myriad ska gå under måste de två rikena enas. Tiden börjar rinna ut, uppoffringar krävs och priset är högt. Ten måste ta sig in på andra sidan och döda Korparnas prins. Och det finns bara en väg dit genom Killian Flynn, Tens svurna fiende och stora kärlek.

Men när ett svek omintetgör planerna har segern aldrig varit längre borta. Hur långt är Ten och Killian beredda att gå för sina rikens och för Eviglivets skull?

Omdöme: Jag mindes inte så väldigt mycket av de tidigare böckerna då det var ett tag sedan jag läste dem men det var mycket förklaringar osv så det var inget jätteproblem. Däremot kände jag generellt att handlingen var lite otydlig, särskilt slutet. Jag fattade ju så mycket som att det slutade lyckligt men samtidigt så är hur slutkampen slutade ett frågetecken för mig. Först vann de inte, sen vann de ändå men inte riktigt. Eller? Tycker det var väldigt konstigt och luddigt. Fick känslan av att jag läste på engelska (då kan man ju missa saker pga att man inte hänger med i alla detaljer i språket) även att det var på svenska. Så nja, ingen succé där. Det som händer Killian pga deras äktenskap tycker jag också är helt meningslöst och bara en konstig tvist. Tur att det löser sig efter ett tag iaf för gillar deras relation väldigt mycket vilket räddar upp betyget. Det väger mellan ett "helt okej" och ett "gillar" för handlingen hade väldigt blandad kvalité men eftersom jag ändå gillar karaktärerna och världen så blir det ett "gillar".

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Krigsstorm av Victoria Aveyard

Presentation


Kliv in i böckernas värld!
Här kan du läsa recensioner på de böcker jag har läst.

Just nu sitter mitt bokmärke i
Kedja av järn av Cassandra Clare (se bilden ovan).

Välkommen in!

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Rösta fram årets bästa fantasyserie 2024!
 Hungerspelen
 Divergent
 Röd Drottning
 The Selection
 Everlife
 Warcross
 Dödens Märken
 The Infernal Devices
 The Dark Artifices
 Miss Peregrins besynnerliga barn
 Ett hov av taggar och rosor

Årets bästa fantasy bokserie

2015 - The Mortal Instruments

av Cassandra Clare

 

2016 - Twilight av Stephenie Meyer

 

2017 - Mistborn av Brandon Sanderson

 

 

2018 - Legend-trilogin av Marie Lu

 

 

2019 - Glastronen av Sarah J. Maas

 

 

2020 - Endgame av James Frey

 

 

2021 - The Folk of the Air

av Holly Black

 

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards