Bokgläntan

Alla inlägg under maj 2015

Av Emma - 30 maj 2015 19:34

 

Titel: Ondskan Vaknar

Författare: Kami Garcia

Bokförlag: Bokförlaget Semic

Utgivningsår i Sverige: 2015

Språk: Svenska

Översättning av: Carina Jansson

Originaltitel: Unbreakable

Riktiga utgivningsår: 2013

Serie: Mörkrets Demoner #1

Antal sidor: 264

Första meningen: När mina nakna fötter sjönk ner i den mjuka leran försökte jag låta bli att tänka på de döda kropparna som låg begravda under mig.

Handling: När Kennedy Waters hittar sin mamma död förändras allt. Hur har hon kunnat leva i sjutton år utan att veta att övernaturliga krafter hotar hennes familj? Kennedy måste lämna sitt gamla liv bakom sig. Hon måste ta sin mammas plats i Den svarta duvans legion och kämpa mot mörkrets demoner. Och inte blir det lättare av att hon ska kämpa tillsammans med de två snyggaste killar hon någonsin träffat. Hemsökta hus, hämndlystna andar, magiska symboler och pistoler laddade med salt blir hennes nya liv. För de onda andarna vilar aldrig.

Omdöme: I början var denna boken lite konstig och svår att komma in i. Men efter ett tag sögs man in i handlingen och den tog slut alldeles för fort. Den var ju väldigt kort, tyvärr. Kärleksfaighten mellan Lukas och Jared gör boken väldigt intressant och gör att den blir spännande på mer än en front.

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Sovarna av Maggie Stiefvater

Av Emma - 28 maj 2015 19:45

 

Titel: The Bane Chronicles

Författare: Cassandra Clare, Sarah Rees Brennan & Maureen Johnson

Bokförlag: Margaret K. McElderry Books

Utgivningsår: 2014

Språk: Engelska

Serie: Bonus bok till serierna The Mortal Instruments och The Infernal Devices

Antal sidor: 507

Första meningen: It was a sad moment in Magnus Bane's life when he was banned from Peru by the High Council of Peruvian warlocks.

Handling: Har du någonsin undrat om den gåtfulla, mystiska och odödliga warlocken Magnus Bane? Det enda karaktären som dyker upp i alla Shadowhunter böcker från The Infernal Devices och The Mortal Instruments, som utspelar sig ungefär 130 år mellan varandra. Magnus förflutna är mer ett mysterium än han själv så Clare har samarbetat med ungdomsförfattarna och nära vännerna Maureen Johnson och Sarah Rees Brennan för att skapa en historia om Magnus förflutna i tio sammanlänkade berättelser.

Omdöme: Denna boken är ju inte som andra böcker kan man ju säga. Det är en nya historia för varje kapitel, både bra och dåligt. Man blir ju inte uttråkad men samtidigt är det jobbigt att sätta sig in i en ny situation hela tiden, särskillt eftersom boken är skriven på engelska. Så ja, det var mycket i denna boken jag inte fattade. Men i helhet var det ju som alla Cassies böcker - väldigt bra! Maguns är en rolig person att följa. Han kör på sin YOLO style i alla situationer, men man kanske blir sådan om man är odödlig - vem vet? Rekommenderas till er som läst The Mortal Instruments och/eller The Infernal Devices, annars finner man nog ingen större glädje i boken.

Betyg:

    

Boken jag ska börja i nu: Ondskan vaknar av Kami Garcia

Av Emma - 25 maj 2015 20:12

I grupprecensionerna recenserar jag flera böcker samtidigt - oftast böcker som ingår i samma serie och som jag kanske läst för några år sedan och inte kommer ihåg exakt vad jag tyckte om varje bok.

Denna grupprecensionen handlar om bokserien "Kretsen" av Maggie Stiefvater.


Serie: Kretsen

Författare: Maggie Stiefvater

Bokförlag: Wahlströms Bokförlag

Språk: Svenska

Översättning av: Carina Jansson

Antal böcker: 4

Antal böcker recenserade i denna recension: 2

 

 

Titel: Kretsen

Orginaltitel: The Raven Boys

Utgivningsår i Sverige: 2013

Riktiga utgivningsår: 2012

Antal sidor: 318

Första meningen: Blue Sargent hade glömt hur många gånger hon fått höra att hon skulle döda sin sanna kärlek.

Serie: Kretsen #1

Handling: Fyra pojkar på en prestigefylld internatskola har bildat ett hemligt sällskap i syfte att finna en historisk, mytomspunnen kungagrav. En flicka med övernaturliga förmågor har nyligen mött en av pojkarna - fast som död. Snart kommer deras vägar att korsas igen, med förödande konsekvenser.
Enligt en uråldrig legend ligger en walesisk kung begravd någonstans i Amerika. Gansey, elev på en privatskola för pojkar, har blivit besatt av att finna kungagraven. Enligt myten ska man leta längs särskilda energilinjer, s.k "leylinjer" som sägs sammanlänka besjälade platser, och att "den sovande kungen" kan uppfylla ens önskningar.
Blue är sexton år och dotter till en spåkvinna. Hennes egna synska förmågor är begränsade, men för inte så länge sedan förutsåg hon en ung mans färd mot dödsriket. Dessutom bär hon på vetskapen om ett annat förebud: om hon någonsin kysser sin sanna kärlek så kommer han att dö. Så möts Blue och Gansey, och hon förstår vem han är.
Ungdomarna slår följe i en tyst övertygelse om att de på något sätt behöver hjälpa varandra i jakten på kungagraven. Kärlek spirar, men en fiende närmar sig också.


 

Titel: Drömtjuvarna

Orginaltitel: The Dream Thieves

Utgivningsår i Sverige: 2014

Riktiga utgivningsår: 2013

Antal sidor: 376

Första meningen: En hemlighet är en märklig företeelse. 

Serie: Kretsen #2

Handling: När Adam, Gansey och Ronan mötte Blue förändrades deras liv på ett dramatiskt sätt. Nu händer det igen leylinjerna som leder runt den förtrollade skogen Cabeswater har vaknat. Allt ställs på sin spets.Ronans märkliga, svårtydda drömmar håller på att ta över hans liv, och han måste nu försöka bemästra sina övernaturliga förmågor. Finns det ett samband mellan drömmarna och den försvunna skogen? Ungdomarna får höra talas om en relik, ett märkligt ting som kan förse sin ägare med möjligheten att stjäla drömmar. Samtidigt känner de alla att en gåtfull och olycksbådande kraft närmar sig, som om någon eller något till varje pris vill komma över reliken

 

Omdöme: Dessa böcker är ganska tröga, särskilt den första när man inte känner karaktärerna, och jag kände hela tiden att jag väntade på något som aldrig kom. Det kan vara svårt att hänga med i texten ibland och alla ord och betäckningar kändes väldigt förvirrande t.ex Laylinjen m.m. Där saknar jag bättre förklaringar.
Andra boken är helt klart bättre även att det fortfarande saknas något. Jag förväntade mig mer magi, fler actionfyllda scener och inte minst sagt oförglömliga kärleksscener som tyvärr aldrig kom. Förhoppningsvis kommer det i bok tre som jag snart ska läsa. 

Betyg:

 

Av Emma - 18 maj 2015 15:04

    

Titel: Ögat över Månskäran

Författare: Libba Bray

Bokförlag: Wahlströms Bokförlag

Utgivningsår i Sverige: 2007

Språk: Svenska

Översättning av: Lena Jonsson

Orginaltitel: A Great and Terrible Beauty

Riktiga utgivningsår: 2003

Serie: Gemma Doyle #1

Antal sidor: 420

Första meningen: "Snälla mor, inte ska väl det där bli min födelsedagsmiddag i kväll?"

Handling: Gemma är inte som andra flickor. Flickor med förfinade manér - som talar först när de blir talade till och som vet sin plats. Nej, sextonåriga Gemma passar inte riktigt in i ett viktoriansk England med normer som lär unga kvinnor att avstå från att leva ett självständigt liv. Men efter hennes mors tragiska och dramatiska död i Indien, hamnar Gemma så småningom på Spence - ett internat för fina och belevade flickor ...
Ögat över månskäran är en palett av prasslande kjolar, åtsittande korsetter och stränga konventioner i den viktorianska eran. Här finns mystiska skuggor i mörkret, dolda nattliga möten, magiska systraskap, men också hemliga brödraskap från fjärran länder - och skrämmande övernaturliga krafter som obönhörligt styr Gemmas öde.

Omdöme: Kanske är denna boken bra men jag hittar alldeles för mycket att störa mig på, t.ex: Det händer inte särskilt mycket och i princip allt utspelar sig på skolan. Miljöombyte, tack! Jag kan heller inte förstå mig på magin och världen de kommer till, allt känns väldigt luddigt. Man får ingen bild av "rikerna" och jag fattar fortfarande inte riktigt vad de är för något och varför just Gemma kan ta sig dit... Ponera dessutom att en översittare lovar att låta dig vara med i coola gänget (som du inte gillar) om du gör något dumt, sedan lurar hon dig och sätter dit dig. Skulle du vilja bli kompis med en sådan? Det vill tydligen Gemma och hux flux är de bästisar. Pfft!
Berättelsen är väl okej, men överlag hittar jag alldeles för mycket att störa mig på för att riktigt kunna njuta av boken.

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: The Bane Chronicles av Cassandra Clare, Sarah Rees Brennan & Maureen Johnsson

Av Emma - 11 maj 2015 19:56

 

Titel: Giftet

Författare: Maria V. Snyder

Bokförlag: Förlaget Harlequin

Utgivningsår i Sverige: 2013

Språk: Svenska

Översättning av: Christina Mansicka

Orginaltitel: Poison Study

Riktiga utgivningsår: 2005

Serie: Yelena Zaltana #1

Antal sidor: 363

Första meningen: Instängd i mörkret som omslöt mig som en kista hade jag inget som distraherade mig från mina minnen.

Handling: Mord, kaos och magi ... Instängd i mörkret som omsluter mig som en kista har jag inget som distraherar mig från mina minnen - minnena av att döda Reyad. Han förtjänade att dö, men enligt lagen gör även jag det. Här i Ixia är straffet för mord avrättning. Och nu väntar jag på bödeln. Men samma lag som fördömer mig kan också rädda mig. Ixias provsmakare -som försäkrar att befälhavarens mat inte är förgiftad - har dött. Och enligt lagen ska den fånge som står på tur för avrättning erbjudas jobbet. Det vill säga jag.

Omdöme: Detta var en bok som jag fastnade i redan från början. Jag älskar Yelena som person och hennes utveckling igenom boken. Från den fängslade och nedtryckta tjejen till den självsäkra och kraftfulla kvinnan som man ändå kan säga att hon blir i slutet. Språket i boken har jag inget att klaga på, inget utstickade utan bra precis som i de flesta översatta böcker. Längtar redan efter nästa! ♥

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Ögat över månskäran av Libba Bray

Av Emma - 7 maj 2015 18:22

 

Titel: Överlevarna

Författare: Chris Weitz

Bokförlag: Wahlströms Bokförlag

Utgivningsår i Sverige: 2014

Språk: Svenska

Översättning av: Carina Jansson

Orginaltitel: The Young World

Riktiga utgivningsår: 2014

Serie: The Young World #1

Antal sidor: 379

Första meningen: Det är ännu en underbar vårdag efter civilisationens fall.

Handling:  Efter att en mystisk Sjukdom har tagit död på resten av befolkningen formar de unga överlevarna klaner i spillrorna av en förstörd civilisation. Jefferson, den motvilliga ledaren för Washington Square-klanen, och hans hemliga förälskelse Donna slåss för sin överlevnad mitt i kaoset. När en annan klanmedlem upptäcker en ledtråd till ett botemedel mot Sjukdomen ger sig fem tonåringar av på en roadtrip för att rädda mänskligheten. De hamnar i skottlossning med rivaliserande fiendegäng, tar sig igenom vildmarken i Central Park och ner i ruinerna av New Yorks tunnelbanesystem - och står till slut inför en sanning som de aldrig hade kunnat föreställa sig.

Omdöme: Denna boken är....ja, vad ska man säga. Egentligen händer det inte så mycket samtidigt som det händer något hela tiden. Vad jag menar med det är att de blir överfallna nästan hela tiden, men det är nästan aldrig något som leder dem fram mot målet. Därför känns det lite långtråkigt om man tänker efter, gör man inte det så är man som fastklistrad vid boken. Jag läste ut den på 2 dagar, vilket betyder att jag inte tänkte efter. Inte förrän nu när jag ska skriva om den, haha. Som sagt, svårt att förklara. Jag rekommenderar i alla fall denna boken till de som vi ha en bok fylld med acction och som inte är blodkänsliga. 

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Giftet av Maria V. Snyder

Av Emma - 3 maj 2015 16:58

 

Titel: City of Heavenly Fire

Författare: Cassandra Clare

Bokförlag: Simon & Schuster

Utgivningsår: 2014

Språk: Engelska

Serie: The Mortal Instruments #6

Tidigare delar i serien: #1 City of Bones, #2 City of Ashes, #3 City of Glass, #4 City of Fallen Angels, #5 City of Lost Souls

Antal sidor: 725

Första meningen: On the day Emma Carstairs's parents were killed, the weather was perfect.

Handling: Mörker återvänder till skuggjägarnas värld. När deras samhälle faller sönder omkring dem så måste Clary, Jace, Simon och deras vänner gå samman för att bekämpa den största ondskan som nephilim någonsin har skådat; Clarys egna bror Jonathan. Ingenting i världen kan besegra honom - måste de resa till en annan värld för att hitta ett sätt att besegra honom? Liv kommer att förloras, människor offras och hela världen förändrats i den sjätte och sista delen av Mortal Instruments-serien.

Omdöme: Kanske tycker ni att det tagit en väldigt tid att läsa ut denna boken men har haft influensan, haft påsklov och varit på prao 2 veckor och under denna tid som blir drygt en månad har jag inte hunnit läsa något alls. Så tog tag i boken ordentligt först i måndags. Sedan har det varit sträckläsning - vilken bok! Jag är totalt överväldigad! Jag har hört att den ska vara bra men såhär bra! Cassandra Clares språk är väldigt vävande och nogrannt, hon missar inte mycket när det gäller person- och miljöbeskrivningar. Slutet på serien var ett väldigt bra slut, de får offra mycket (lite väl mycket enligt mig) för att allt ska sluta bra, så att säga. Slutet på bok tre, som egentligen skulle blivit den sista, var bättre än detta slutet men samtidigt var det ju en helt annan situation så jag ska inte jämnföra... Jag vet inte vad jag ska säga mer om boken, jag ÄLSKAR den, finns inte ord som räcker till. LÄS DEN!!!

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Överlevarna av Chris Weitz

Presentation


Kliv in i böckernas värld!
Här kan du läsa recensioner på de böcker jag har läst.

Just nu sitter mitt bokmärke i
Kedja av järn av Cassandra Clare (se bilden ovan).

Välkommen in!

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Rösta fram årets bästa fantasyserie 2024!
 Hungerspelen
 Divergent
 Röd Drottning
 The Selection
 Everlife
 Warcross
 Dödens Märken
 The Infernal Devices
 The Dark Artifices
 Miss Peregrins besynnerliga barn
 Ett hov av taggar och rosor

Årets bästa fantasy bokserie

2015 - The Mortal Instruments

av Cassandra Clare

 

2016 - Twilight av Stephenie Meyer

 

2017 - Mistborn av Brandon Sanderson

 

 

2018 - Legend-trilogin av Marie Lu

 

 

2019 - Glastronen av Sarah J. Maas

 

 

2020 - Endgame av James Frey

 

 

2021 - The Folk of the Air

av Holly Black

 

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards