Bokgläntan

Alla inlägg under april 2015

Av Emma - 7 april 2015 20:52

 

Denna boken läste jag hösten 2013.

Titel: Legend

Författare: Marie Lu

Bokförlag: Modernista

Utgivningsår i Sverige: 2013

Språk: Svenska

Översättning av: Katarina Falk

Orginaltitel: Legend

Riktiga utgivningsår: 2011

Serie: Legend #1

Antal sidor: 291

Första meningen: Min mamma tror att jag är död.

Handling: Det som en gång var västra USA är nu Republiken, en nation som ständigt befinner sig i krig med sina grannar.
Femtonåriga June är född i en elitfamilj i ett av Republikens rikaste distrikt, och hon får sin utbildning i Republikens högsta militära kretsar. Day, däremot, är född i slummen och är landets mest eftersökta brottsling. Men hans motiv är kanske inte så illasinnade som de verkar
June och Day är från två olika världar, och det finns ingen anledning till att deras vägar skulle korsas förrän den dag då Junes bror Metias mördas och Day blir huvudmisstänkt. Indragen i den ultimata katt-och-råtta-leken kämpar Day för sin familjs överlevnad, medan June söker hämnd för Metias död.
Men så upptäcker June och Day, i en chockartad vändning, sanningen om vad som har sammanfört dem. Och hur skrämmande långt deras hemland är berett att gå för att bevara sina hemligheter.

Omdöme: Detta är en superbra bok! Den är jättespännande och håller en fast hela boken igenom. Jag bara ÄLSKAR Dayoch hans rykte som "oövervinnlig". Därför uppskattar jag inte att han till slut lyckas bli fångad och hånad. Det skulle aldrig hänt men för övrigt är detta en klar favoritbok! ♥

Betyg:

 

Presentation


Kliv in i böckernas värld!
Här kan du läsa recensioner på de böcker jag har läst.

Just nu sitter mitt bokmärke i
Kedja av järn av Cassandra Clare (se bilden ovan).

Välkommen in!

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Rösta fram årets bästa fantasyserie 2024!
 Hungerspelen
 Divergent
 Röd Drottning
 The Selection
 Everlife
 Warcross
 Dödens Märken
 The Infernal Devices
 The Dark Artifices
 Miss Peregrins besynnerliga barn
 Ett hov av taggar och rosor

Årets bästa fantasy bokserie

2015 - The Mortal Instruments

av Cassandra Clare

 

2016 - Twilight av Stephenie Meyer

 

2017 - Mistborn av Brandon Sanderson

 

 

2018 - Legend-trilogin av Marie Lu

 

 

2019 - Glastronen av Sarah J. Maas

 

 

2020 - Endgame av James Frey

 

 

2021 - The Folk of the Air

av Holly Black

 

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards