Bokgläntan

Alla inlägg under juli 2015

Av Emma - 16 juli 2015 08:01

 

Titel: Evig Passion

Författare: Annika Banfield

Bokförlag: Idus förlag

Utgivningsår: 2014

Språk: Svenska

Serie: Dimmornas folk #3

Tidigare delar i serien: #1 Svart Passion, #2 Dödlig Passion

Antal sidor: 406

Första meningen: Greven vandrade fram och tillbaka på grässlätten.

Handling: När Dracula hotas blir hela mänskligheten indragen i en kamp om liv och död. En enda man kan hindra mörkret från att vinna. Men han är själv vampyr.Tillsammans med ett 60-tal sefyrer närmar sig Mathilda och Matteo Transsylvanien. Men färden kantas av skräckfyllda händelser och ett oförklarligt mord. Är någon i det inre gänget i själva verket en förrädare?I England kämpar Rindho vidare, ensam och Laglös. För att rädda människorna från att gå under i mörker måste han nå Graalen innan sefyrerna anfaller Dracula. Men han har ingen aning om var den finns.

Omdöme: Evig Passion bjuder på en spännande upplösning och massor av överraskningar. För vem är egentligen Dracula? Inte den jag trodde i alla fall! Språket har blivit mycket bättre från bok till bok, även att Annika inte direkt är rädd för att använda svordommar och andra fula uttryck. Trots allt detta så är jag inte riktigt nöjd. Och som vanligt ligger problemet i bokseriens slut. Om en serie slutar dåligt, känns hela serien dålig när man tänker tillbaka på den. Man måste ha ett bra slut! Och detta? Hm, en mildare variation på Allegiants (bok 3 i Divergent) slut. Likadant var det med slutet på Legend trilogin, får man aldri vara nöjd? Tacka vet jag The Mortal Instruments, haha. Ja, ni verker ju att jag inte är nöjd direkt men eftersom boken var bra ända fram till slutet så är det inte rättvist att såga den med forknölarna. Därav ändå ett bra betyg! 

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Längtans rike av Libba Bray

Av Emma - 13 juli 2015 19:49

Hej!

Jag ber om ursäkt för bloggens dåliga uppdatering nu under sommaren men det är så att jag, i vanliga fall, har den största delen av min lästid i skolan mellan lektionerna då min fritid är proppad med hästar och allt som hör därtill. Nu på sommarlovet, när man slipper skolan, blir då läsningen lidande och mina recensioner kan inte komma med samma intervaller. Jag tänker ofta att jag ska blogga om böcker som jag redan läst, kända serier osv. men det blir aldrig av oftast p.g.a tidsbrist.

Jag hoppas ni har överseende med detta, så lovar jag superuppdatering i höst igen! Och när ni ändå har vägarna förbi, passa på att rösta i min "2015's populäraste bokserie" undersökning.

Kramizar Emma ♥


Jag och min ena ponny Diara. Vill ni läsa mer om mitt hästliv är ni välkomna in på min andra blogg: www.stangen.bloggplatsen.se

     

Av Emma - 13 juli 2015 19:05

 

Titel: I Ljusets Makt

Författare: Leigh Bardugo

Bokförlag: Gilla Böcker

Utgivningsår i Sverige: 2015

Språk: Svenska

Översättning av: Carina Jansson

Originaltitel: Shadow and Bone

Riktiga utgivningsår: 2012

Serie: Grisha-trilogin #1

Antal sidor: 296

Första meningen: Tjänstefolket kallade dem malenchki, små spöken, för att de var minst och yngst och för att de hemsökte hertigens hus likt fnittrande fantomer, kilade fram och tillbaka genom rummen, gömde sig i skåp för att tjuvlyssna och smög in i köket för att stjäla de sista av sommarens persikor.

Handling: Alina Starkov är ingen särskild, bara en av alla fattiga, föräldralösa ungdomar i landet Ravka - ett rike som en gång var mäktigt och välmående men som nu drabbats av fattigdom och krig. På en resa attackeras Alina och hennes bästa vän Mal, och när han hotas till livet väcks en uråldrig kraft hos Alina, stark nog att rädda Mal, och kanske även det krigshärjade Ravka.
Alina förs genast till landets magiska elit, Grishan, och en helt ny värld öppnar sig för henne. En värld av magi och gnistrande överflöd, men där Alina inte vet om hon kan lita på någon - inte ens Grishans mäktige ledare, Skuggmästaren, som kanske är den enda som kan hjälpa Alina att ta makten över sin kraft och fullborda sitt öde.

Omdöme: Denna boken erbjuder en helt ny typ av fantasy-värld. Visst, det gör väl alla böcker men denna skiljer sig från de vanliga trenderna. Alina är osäker i början, söker sig till de hon tror kan erbjuda trygghet och kanske kärlek? Som läsare luras man lika mycket av Alinas känslor som hon själv och vid avslöjandet är det som en kalldusch. Men när hon åter söcker sig tillbaka till Mal så känner man att det är det rätta, och fattar inte hur man kunnat tro något annat. Så ja, en omvändande bok. Bladvändare? Ibland.

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Evig Passion av Annika Banfield

Av Emma - 5 juli 2015 19:19

 

Titel: Magin

Författare: Maria V. Snyder

Bokförlag: Förlaget Harlequin

Utgivningsår i Sverige: 2013

Språk: Svenska

Översättning av: Arthur Videlius

Originaltitel: Magic Study

Riktiga utgivningsår: 2006

Serie: Yelena Zaltana #2

Tidigare delar i serien: #1 Giftet

Antal sidor: 363

Första meningen: Vi är framme, sa Irys.

Handling: Jag är en överlevare. Man skulle kunna tycka att jag, efter att ha kidnappats som barn, fängslats som tonåring och sedan släppts fri för att arbeta som provsmakare, har uthärdat tillräckligt. Men nej. Upptäckten att jag besitter magisk kraft förmågor som är förbjudna i Ixia har resulterat i en avrättningsorder. Min enda chans är att fly till Sitia, platsen där jag en gång föddes. Men Sitia känns främmande och jag behandlas som en fiende, till och med av min egen bror. Dessutom kan jag inte kontrollera mina krafter. Jag vill lära mig att behärska min magi men tiden är knapp. En ondsint magiker har trätt fram och jag är utsedd till hans nästa offer. Kommer mina magiska krafter att rädda mig ... eller bli min död?

Omdöme: Magin börjar precis där Giftet slutar och man får följa med Yelena ner till Sitia där hon träffar sin familj. Precis som i Giftet dröjer det inte länge innan historien är i full fart. En sak jag verkligen gillar med både Giftet och Magin är att det händer så mycket hela tiden. Det blir aldrig tråkigt eller segt och historien fokuserar inte bara på en sak utan det är flera olika händelser samtidigt och väldigt mycket människor som är inblandade. Man vet aldrig riktigt vilka som är på vilken sida, vilka man kan lita på och det är omöjligt att lista ut vad som ska hända. Ibland tror man att man har en aning men -POFF-så kommer en väldigt oväntad tvist och hela historien ändrar riktning. Jag ÄLSKAR det! 

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: I Ljusets Makt av Leigh Bardugo

Presentation


Kliv in i böckernas värld!
Här kan du läsa recensioner på de böcker jag har läst.

Just nu sitter mitt bokmärke i
Kedja av järn av Cassandra Clare (se bilden ovan).

Välkommen in!

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Rösta fram årets bästa fantasyserie 2024!
 Hungerspelen
 Divergent
 Röd Drottning
 The Selection
 Everlife
 Warcross
 Dödens Märken
 The Infernal Devices
 The Dark Artifices
 Miss Peregrins besynnerliga barn
 Ett hov av taggar och rosor

Årets bästa fantasy bokserie

2015 - The Mortal Instruments

av Cassandra Clare

 

2016 - Twilight av Stephenie Meyer

 

2017 - Mistborn av Brandon Sanderson

 

 

2018 - Legend-trilogin av Marie Lu

 

 

2019 - Glastronen av Sarah J. Maas

 

 

2020 - Endgame av James Frey

 

 

2021 - The Folk of the Air

av Holly Black

 

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards