Bokgläntan

Alla inlägg under augusti 2015

Av Emma - 31 augusti 2015 16:45

 

Titel: Sammansvärjningen

Författare: Ursula Poznanski

Bokförlag: Bokförlaget Opal

Utgivningsår i Sverige: 2015

Språk: Svenska

Översättning av: Sofia Lindelöf

Originaltitel: Die Verschworenen

Riktiga utgivningsår: 2013

Serie: Sveket #2

Tidigare delar i serien: #1 Sveket

Antal sidor: 432

Första meningen: Barnen är en skälvande skugga i det första gryningsljuset.

Handling: Ria och hennes vänner har växt upp i sfärernas trygghet som skyddar mot den ogästvänliga naturen utanför. Nu lever de ett liv i hemlighet i världen utanför sfärerna, i staden under staden. Varken klanerna eller sfärbefolkningen får veta var de är, de hotas från olika sidor. Endast några få är invigda. Ria och hennes vänner vill försöka komma fram till varför de hotas till livet, och Ria hittar ett spår i det gamla biblioteket. Men det går för långsamt framåt. Sandor, klanfurstens andreman, och Ria inleder en försiktig relation, men när klanfursten dör i skadorna av ett fiendeangrepp och Sandor blir klanfurste vill han plötsligt och oförklarligt inte veta av Ria längre. Nu känns det ännu viktigare att hitta svaret på frågorna kring hotet.

Omdöme: Boken börjar lite segt, i staden under staden även att Rias möten med Sandor piggar upp det hela lite. När de sedan söker sig tillbaka in i sfärerna blir det helt plötligt mycket mer intressant. Älskar verkligen miljön där, de stora luftiga kupolerna med genomskinligt tak samt hur välorganiserat allt är. Sedan ökar ju såklart spänningen lite därinne också vilket gjorde boken näst intill omöjlig att lägga ifrån sig. Och hemligheten som avslöjas i slutet, ingen kunde ha blivit mer chokad än jag! Så jag säger bara WOW, vilken fantastisk värld Ursula har byggt upp. En framtidsversion som kan inte är så lycklig alltid, men iaf väldigt intressant och uppslukande. Kan inte vänta på den avslutande delen!

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Ondskans son av Sally Green

Av Emma - 30 augusti 2015 18:30

 

Denna boken läste jag under hösten 2014...

Titel: Sveket

Författare: Ursula Poznanski

Bokförlag: Bokförlaget Opal

Utgivningsår i Sverige: 2014

Språk: Svenska

Översättning av: Sofia Lindelöf

Originaltitel: Die Verratenen

Riktiga utgivningsår: 2012

Serie: Sveket #1

Antal sidor: 430

Första meningen: Jag vet att det måste ha hänt något fruktansvärt så fort Tomma kommer in i rummet.

Handling: Vad gör du när ditt liv vänds ut och in? När ditt skyddade liv i sfären tar slut för att du hör ditt namn räknas upp bland de som måste dödas. Desom ska dödas för att en konspiration hotar hela sfärsystemet. En konspiration du aldrig hört talas om.
Världen i sfärerna är perfekt och rättvis. Ria och de andra studenterna arbetar disciplinerat för att vidareutveckla denna värld och för att förbättra för klanerna som lever utanför i kyla och svält.
Det tror de i alla fall.
När Ria tillsammans med fem andra studenter beskylls för att vara del i en konspiration faller deras värld i bitar. De flyr, svikna, förföljda och utlämnade åt ödet. Utanför sfärerna hotas deras liv inte bara av kyla, svält och illasinnade klaner, utan även av sfärernas verkställare. Varför är det så viktigt att de dör?

Omdöme: Jag minns att jag tyckte denna boken var ganska seg och konstig. Många speciella uttryck som man inte riktigt fattade osv. men samtidigt var det en väldigt intressant handling men många överraskningar och annorlunda miljö.

Betyg:

 

Av Emma - 26 augusti 2015 19:58

 

Titel: Clockwork Angel

Författare: Cassandra Clare

Bokförlag: Simon & Schuster

Utgivningsår: 2010

Språk: Engelska

Serie: The Infernal Devices #1

Antal sidor: 476

Första meningen: The demon exploded in a shower of ichor and guts.

Handling:

När sextonåriga Tessa Gray korsar oceanen för att hitta sin bror, är hennes destination England, tiden då drottning Victoria regerar, väntar något skrämmande på henne i Londons undervärld där vampyrer, trollkarlar och andra övernaturliga folk går längs gatorna. Kan endast skuggjägare, krigare tillägnade att befria världen från demoner, upprätthålla ordningen mitt i kaoset.

Kidnappad av de mystiska systrarna Dark, som är medlemmar av en hemlig organisation som kallas Pandemonium Club, lär sig Tessa snart att hon själv tillhör undervärlden för hon har en sällsynt förmåga: makten att förändra sig själv, efter behag, till en annan person. Den mystiska Magistern, som driver Pandemonium Club, kommer inte stanna för något för att kräva Tessas kraft för sin egen.

Utan vänner och jagad, tar Tessa skydd hos de skuggjägare som finns på institutet i London, som svär att hitta hennes bror om hon använder sin kraft för att hjälpa dem. Hon finner snart sig själv fascinerad av -och slits mellan- de två bästa vännerna: James, vars ömtåliga skönhet döljer en dödlig hemlighet, och blåögda Will, vars kvickhet och instabila humör håller alla i sitt liv på armlängds avstånd... alla, det är, förutom Tessa. När deras sökande drar dem djupt in i hjärtat av en svårbegriplig komplott som hotar att förstöra shadowhunters inser Tessa att hon kan behöva välja mellan att rädda sin bror och hjälpa sina nya vänner rädda världen... och att kärleken kan vara mest farlig av alla.

Omdöme: Jag har länge tänkt läsa denna serie men alltid skjutit upp det men nu kände jag att det var dags att ta tag i dem. Jag hade höga förväntningar med tanke på hur mycket jag gillar Cassandra Clares andra skuggjägar serie (TMI) och jag blev inte besviken! Gång på gång luras man på vem som egentligen är vem och när man till slut får reda på vem "The Magister" är så vet man inte om man vågar tro på det. Tyvärr så är det en person som jag fastnade lite för så det var synd att just han skulle vara den onda... När vi kommer till klockvarelserna, alltså de maskiner som slåss för magistern, så måste jag säga att de skrämmer mig lite. Har aldrig gillat sådant men eftersom de står på den onda sidan så stör det mig inte. Och till sist den klassiska fråga när det kommer till TID som jag först nu. när jag läst första boken, kan besvara: Wessa (Will & Tessa) eller Jessa (Jem & Tessa)? Jag är helt klart team Will. Han liknar Jace från TMI och jag fastnade för honom direkt och även om hans beteende ibland är helt klart underligt så bjuder han läsaren på måååånga skratt, haha.

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Sammansvärjningen av Ursula Poznanski

Av Emma - 17 augusti 2015 20:37

I övermorgon börjar skolan är då startar jag med att läsa i Clockwork Angel! Sedan är den väldigt lästakten igång. Nu i sommar har den ju blivit lidande av allt annat som jag gjort, därav kom även de två recensioner jag inte hunnit med tidgare i kväll. Sen jag läste ut City of Bones har jag läst om Stad av Aska och Stad av Glas men de recensionerna finns ju på bloggen sen tidigare.

Hoppas ni hänger med på mina läsäventyr i höst och inte glömmer att rösta fram "Årets fantasy bokserie" i spalten till höger!

Hoppas ni haft en fin sommar! ♥

 

Av Emma - 17 augusti 2015 20:26

 

Titel: City of Bones

Författare: Cassandra Clare

Bokförlag: Simon & Schuster

Utgivningsår: 2007

Språk: Engelska

Svensk översättning: Stad av Skuggor

Serie: The Mortal Instruments #1

Antal sidor: 485

Första meningen: "You've got to be kidding me," the bouncer said, folding his arms across his massive chest.

Handling: When fifteen-year-old Clary Fray heads out to the Pandemonium Club in New York City, she hardly expects to witness a murder — much less a murder committed by three teenagers covered with strange tattoos and brandishing bizarre weapons. Clary knows she should call the police, but it's hard to explain a murder when the body disappears into thin air and the murderers are invisible to everyone but Clary.

Equally startled by her ability to see them, the murderers explain themselves as Shadowhunters: a secret tribe of warriors dedicated to ridding the earth of demons. Within twenty-four hours, Clary's mother disappears and Clary herself is almost killed by a grotesque demon.

But why would demons be interested in ordinary mundanes like Clary and her mother? And how did Clary suddenly get the Sight? The Shadowhunters would like to know....

Omdöme: Denna boken läste jag mest för att träna min engelska. Har ju läst den 4 ggr på svenska så kan innehållet. Därför var det kul att se den engelska versionen. Och efter att ha läst den kan jag konstatera att den svenska översättningen är väldigt bra och lik den engelska. ☺

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Clockwork Angel av Cassandra Clare

Av Emma - 17 augusti 2015 20:06

 

Titel: Längtans Rike

Författare: Libba Bray

Bokförlag: Wahlströms Bokförlag

Utgivningsår i Sverige: 2009

Språk: Svenska

Översättning av: Lena Jonsson

Originaltitel: The Sweet Far Thing

Riktiga utgivningsår: 2007

Serie: Gemma Doyle #3

Tidigare delar i serien: #1 Ögat över Månskäran, #2 Upprorsänglar

Antal sidor: 797

Handling: Orden - det mystiska sällskap som hennes mor en gång var medlem av, kämpar för att ta kontroll över Riket. Och det gör samtidigt broderskapet Rakshana. Spence-akademins östra flygel är under nyuppbyggnad, men varför just nu? Gemma och hennes vänner träffar åter Penelope, men hon är inte alls sig lik. Och deras vänskap står inför den största prövningen hittills, när Gemma tillslut tvingas bestämma sig för vilken roll hon ska anta.

Omdöme: Det jag gillar mest med denna serien är egentligen det som inte är övernaturligt, dvs. när de är på skolan och har lektioner eller när Gemma är ute på äventyr med Kartik. Det övernaturliga känns bara överdrivit och jag tykcer att Fee och Ann är riktigt dåliga vänner. Slutet? Nja, inget som jag önskat. Är det ingen serie som kan ha ett helt lyckligt slut, haha.

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: City of Bones av Cassandra Clare

Presentation


Kliv in i böckernas värld!
Här kan du läsa recensioner på de böcker jag har läst.

Just nu sitter mitt bokmärke i
Kedja av järn av Cassandra Clare (se bilden ovan).

Välkommen in!

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Rösta fram årets bästa fantasyserie 2024!
 Hungerspelen
 Divergent
 Röd Drottning
 The Selection
 Everlife
 Warcross
 Dödens Märken
 The Infernal Devices
 The Dark Artifices
 Miss Peregrins besynnerliga barn
 Ett hov av taggar och rosor

Årets bästa fantasy bokserie

2015 - The Mortal Instruments

av Cassandra Clare

 

2016 - Twilight av Stephenie Meyer

 

2017 - Mistborn av Brandon Sanderson

 

 

2018 - Legend-trilogin av Marie Lu

 

 

2019 - Glastronen av Sarah J. Maas

 

 

2020 - Endgame av James Frey

 

 

2021 - The Folk of the Air

av Holly Black

 

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards