Bokgläntan

Alla inlägg under mars 2021

Av Emma - 3 mars 2021 15:45

  

Titel: The Priory of the Orange Tree

Författare: Samantha Shannon

Bokförlag: Bloomsbury Publishing

Utgivningsår: 2019

Språk: Engelska

Antal sidor: 804

Första meningen: The stranger came out of the sea like a water ghost, barefoot and wearing the scars of his journey.

Handling: The House of Berethnet has ruled Inys for a thousand years. Still unwed, Queen Sabran the Ninth must conceive a daughter to protect her realm from destruction--but assassins are getting closer to her door.

Ead Duryan is an outsider at court. Though she has risen to the position of lady-in-waiting, she is loyal to a hidden society of mages. Ead keeps a watchful eye on Sabran, secretly protecting her with forbidden magic.

Across the dark sea, Tan has trained all her life to be a dragonrider, but is forced to make a choice that could see her life unravel. Meanwhile, the divided East and West refuse to parley, and forces of chaos are rising from their sleep.

Omdöme: Det var extremt svårt att komma in i denna boken. Kändes som att det först var efter ca 100 sidor som jag började hänga med någorlunda iaf. Det är två olika världsdelar att sätta sig in i och hur många karaktärer som helst. Plus att engelskan var jobbig med massa ord och meningar som jag inte fattade alls. Så kände mig inte så entusiastisk där i början, haha. Det blev lite bättre men inte jätte. Hade svårt att engagera mig i karaktärerna. Det var väldigt många och av dem gillade jag väl egentligen bara Ead. Doktor Ross gillade jag verkligen inte och hans egna story gav verkligen ingenting till berättelsen, fattar inte varför han skulle vara med ens. Slutet var också segt. Det man visste skulle hända var också det som hände och det helt utan spännande vändningar innan. Så hela denna extremt långa boken (som tog jääättelång tid att läsa, haha) för en så snabb och ändå ganska odramatisk slutstrid. Nej, jag är inte imponerad faktiskt. 

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Mulle i full galopp av Lena Furberg

Presentation


Kliv in i böckernas värld!
Här kan du läsa recensioner på de böcker jag har läst.

Just nu sitter mitt bokmärke i
Kedja av järn av Cassandra Clare (se bilden ovan).

Välkommen in!

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Rösta fram årets bästa fantasyserie 2024!
 Hungerspelen
 Divergent
 Röd Drottning
 The Selection
 Everlife
 Warcross
 Dödens Märken
 The Infernal Devices
 The Dark Artifices
 Miss Peregrins besynnerliga barn
 Ett hov av taggar och rosor

Årets bästa fantasy bokserie

2015 - The Mortal Instruments

av Cassandra Clare

 

2016 - Twilight av Stephenie Meyer

 

2017 - Mistborn av Brandon Sanderson

 

 

2018 - Legend-trilogin av Marie Lu

 

 

2019 - Glastronen av Sarah J. Maas

 

 

2020 - Endgame av James Frey

 

 

2021 - The Folk of the Air

av Holly Black

 

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards