Bokgläntan

Alla inlägg under november 2020

Av Emma - 28 november 2020 13:15

 

Titel: Smaragdgrön

Författare: Kerstin Gier

Bokförlag: Bonnier Carlsen

Utgivningsår i Sverige: 2013

Språk: Svenska

Översättning av: Cristine Bredenkamp

Originaltitel: Smaragdgrün

Riktiga utgivningsår: 2010

Serie: Ädelstenstrilogin #3

Tidigare delar i serien: #1 Rubinröd, #2 Safirblå

Antal sidor: 474

Första meningen: "Det här kommer att bli ett fult ärr", sade läkaren utan att lyfta på huvudet.

Handling: I denna avslutande del av Ädelstens-trilogin ställs Gwendolyn inför en mängd svåra frågor. Vilka är hennes föräldrar? Kommer hon att dö om ordenssällskapet kring Greven av Saint Germain når sitt mål? Kan kärleken övervinna allt? Till och med läka ett krossat hjärta?Spänningen stegras, intrigens trådar möts och blir till en vacker väv. Allt som verkat mystiskt i de två tidigare delarna får nu sin förklaring, men blir slutet verkligen gott?Gideon säger att han fortfarande tycker om Gwendolyn, men frågar istället om de kunde vara vänner! Inte precis den utveckling Gwendolyn hoppats på. Varför beter han sig så obegripligt, ena stunden förälskat och ömsint, andra kylig och som förbytt. Det hemliga ordenssällskap som arbetat i århundraden för att sluta cirkeln kring kronografen har mycket mäktiga vänner och hemliga motiv. Deras grundare greven av Saint Germain, som levde på 1700-talet, kan fortfarande påverka Gideons och Gwendolyns kärlek.

Omdöme: Vilket slut på en sååå bra trilogi! Här kommer det ena avslöjandet efter varandra och dessutom en återförening av Gideon och Gwen! Jag måste medge att jag blev lite besviken när avslöjandet om anledningen till varför Greven vill sluta blodscirkeln kom för det kändes så uppenbart, inte den minsta överraskning. Och först trodde jag att det var den enda hemlighet som skulle avslöjas med oj vad fel jag hade. Det kommande avslöjningarna hade jag absolut inte listat ut innan, särskilt inte den om Gwen själv! Och så helt perfekt att Gideon kunde få samma förmåga! Känns alltid som att man talar i gåtor när man inte får spoila, haha. Men kan avsluta med att säga att ni bara måste läsa dessa böcker om ni inte redan har det! 

Betyg: 

 

Boken jag ska börja i nu: Brännmärkt av Lizette Edfeldt

Av Emma - 23 november 2020 12:00

    

Titel: Safirblå

Författare: Kerstin Gier

Bokförlag: Bonnier Carlsen

Utgivningsår i Sverige: 2013

Språk: Svenska

Översättning av: Cristine Bredenkamp

Originaltitel: Saphirblau

Riktiga utgivningsår: 2010

Serie: Ädelstenstrilogin #2

Tidigare delar i serien: #1 Rubinröd

Antal sidor: 385

Första meningen: Gränderna var mörka i Southwark, mörka och ensamma.

Handling: Gwendolyn inser att hon snarast bör ta sitt förnuft till fånga, inte låta hormonerna styra, om det alls ska bli någon kärlek, tidlös eller ej! Det gäller istället att fokusera på att rädda världen OCH lära sig att dansa menuett (och inget av det verkar enkelt). Det ordenssällskap som vill att Gwendolyn och Gideon hämtar blod från andra tidsresenärer för att läsa in dem i kronografen, verkar ha dolda motiv. Ska hon gå dem till mötes eller ... Så möter hon sin morfar när han var ung, och tillsammans börjar de smida planer!

Omdöme:  Nu ökar spänningen ännu mer i och med att Gwen börjat nysta i det förslutna och försöka lista ut vad som egentligen är sant. Möterna med hennes morfar är roande och en bra twist på storyn. Precis som bok ett är det en riktig bladvändare. Även om jag i efterhand känner att storyn kanske inte kom så mycket längre än i bok ett så spelar det inte så stor roll för den är helt tiden så humoristisk och underhållande. Det enda jag störde mig lite på var hur lätt hon tror på allt Greven sa om Gideon. Hon borde väl veta bättre än att bara blint tro på det han säger?! Och att Greven bestämmer hur lång tid som får förflyta i hennes tid mellan deras besök hos honom gör mig lite misstänksam. Gwens fråga om hur han ens kan märka det hade jag velat ha svar på men tyvärr fick varken hon eller jag det. Tycker det är så spännande hur dessa tidresor hänger ihop, haha. 

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Smaragdgrön av Kerstin Gier

Av Emma - 20 november 2020 11:45

 

Titel: Rubinröd

Författare: Kerstin Gier

Bokförlag: Bonnier Carlsen

Utgivningsår i Sverige: 2012

Språk: Svenska

Översättning av: Cristine Bredenkamp

Originaltitel: Rubinrot

Riktiga utgivningsår: 2009

Serie: Ädelstenstrilogin #1

Antal sidor: 366

Första meningen: Medan hon föll ner på knä och brast i gråt såg han sig omkring åt alla håll.

Handling: Gwendolyn Shepherd lever med sin stora och speciella familj i London. I väntan på att hennes malliga kusin ska göra sin första tidsresa, fördriver Gwen tiden med att plugga och hänga med sin bästa kompis efter skolan. Ända tills den dag hon plötsligt befinner sig i det viktorianska London i slutet av 1800-talet!
Gwendolyn finner sig snart indragen i hemliga planer och mystiska intriger som ett uråldrigt ordenssällskap under ledning av 1700-talsgreven av Saint Germain planerar. Tillråga på allt så utses den några år äldre Gideon, snygg men värsta stroppen, till hennes ledsagare för att hjälpa henne med de första tidsresorna.
En familj med många hemligheter… och den största hemligheten är Gwen själv.

Omdöme: Jag läste dessa böcker för flera år sedan och i princip den ända jag mindes av dem var att de handlade om tidsresor (ett av mina favoritämnen) och att de var väldigt bra. Så kände att jag ville läsa om dem och det ångrar jag verkligen inte, iaf inte efter första boken. Gwen är så otroligt humoristisk, både i sina uttalanden och kanske inte minst i hennes tankar om sin omgivning. Bara där var jag helt såld, haha. Sen att det handlar om att resa i tiden och ta reda på en hemlighet gör det hela ännu mer spännande. Och Gideon kan man ju inte annat än att gilla heller. En bok som har allt helt enkelt!

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Safirblå av Kerstin Gier

Av Emma - 17 november 2020 15:15

 

Denna bok är ett recensionsexemplar som jag fått av författaren själv. Stort tack!

Titel: Lögnspiran

Författare: Joseph A. Davis

Bokförlag: Pärlan Förlag

Utgivningsår: 2020

Språk: Svenska

Serie: Marduriens Ljus #1

Antal sidor: 327

Första meningen: Rikamu upptäckte med en sjunkande känsla att seglet var grönt.

Handling: Kejsaren och hans soldater har tagit allt ifrån sextonåriga Rikamu hennes hem, hennes käre farbror och hennes lovande framtid som en framstående stensiare. Nu lever hon som hemlös ficktjuv bland trädtopparna i den stora skogstaden Galuban, där Kejsarens son prins Shalarun snart kommer att gifta sig. Ceremonierna inför bröllopet samlar rika gäster från hela Valarien och skapar många möjligheter för en ficktjuv. Men Rikamu hoppas på mer än pengar. Med lite list, mycket mod och en hel del hjälp av en osalig ande söker hon hämnd.

Omdöme: Kul att vara tillbaka i denna världen igen även om jag blir lika förvirrad som Markus av alla traditioner och seder som de olika folken håller på med, haha. Det är också det första jag måste nämna i min recension för det är verkligen roande att läsa om alla Markus klumpiga försök att göra rätt. Nog för att han inte har förberett sig särskilt mycket men alla gester och ordvals betydelse är helt tillvriden så hans uppgift känns från början ganska hopplös. Så ett stort plus för alla dessa humoristiska inslag! 
Att följa Rikamus och Markus storys parallellt gör att spänningen byggs upp väldigt effektfullt och gör boken till en riktig bladvändare. Jag blev helt inslukad i handlingen, särskilt i slutet där den ena vändningen efter den andra gjorde att man som läsare inte fick en lugn stund. Precis såna bokslut som jag gillar bäst! Är så spänd på bok två i serien nu!
Det enda jag är lite spektisk till är relationen mellan Markus och Ilasa så som den verkade utveckla sig i slutet. Hon känns väldigt barnslig mota honom så en romantisk relation känns verkligen helt fel. Hoppas på att det bara var jag som tolkade det fel eller att Markus hade någon baktanke med sitt aggerande. Jag är fortfarande team Diomeda även om det känns ganska omöjligt just nu, haha. 

Betyg:
 

Boken jag ska börja i nu: Rubinröd av Kerstin Gier

Av Emma - 5 november 2020 10:30

 

Titel: The Fandom Rising

Författare: Anna Day

Bokförlag: Chicken House

Utgivningsår: 2019

Språk: Engelska

Serie: Fandom #2

Tidigare delar i serien: #1 Fandom

Antal sidor: 278

Första meningen: In less than a week, my brother will die.

Handling: Nate's time is running out. Violet and Katie re-enter The Gallows Dance to rescue him, but when a rogue fanfiction writer emerges online - determined to put the dys back into dystopia - Alice is the only one with the power to save the story...

Omdöme:  Jag hade verkligen inga större tankar om denna boken då bok ett var lite haltande på något sätt. Även om den var bra så kändes inte konceptet 100. Men uppföljaren blåste mig verkligen av stolen! Att ha två parallella storys med Violet vs Alice var verkligen en höjdare och det byggde upp spänningen, särskild i slutet när Violets mamma ringer Alice och säger att något hemsk har hänt. Och slutet var fullt av vändningar och överraskningar precis så som jag älskar det - när pusselbitarna faller på plats. Slutet är väldigt känslosamt och fint och lyckligt på (nästan) alla sätt. Jag vet att jag är sparsam med betyget "Älskar" så jag tvekade lite men tycker ändå att denna boken är värd det. Det var en riktig bladvändare!

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Lögnspiran av Joseph A. Davis

Presentation


Kliv in i böckernas värld!
Här kan du läsa recensioner på de böcker jag har läst.

Just nu sitter mitt bokmärke i
Kedja av järn av Cassandra Clare (se bilden ovan).

Välkommen in!

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Rösta fram årets bästa fantasyserie 2024!
 Hungerspelen
 Divergent
 Röd Drottning
 The Selection
 Everlife
 Warcross
 Dödens Märken
 The Infernal Devices
 The Dark Artifices
 Miss Peregrins besynnerliga barn
 Ett hov av taggar och rosor

Årets bästa fantasy bokserie

2015 - The Mortal Instruments

av Cassandra Clare

 

2016 - Twilight av Stephenie Meyer

 

2017 - Mistborn av Brandon Sanderson

 

 

2018 - Legend-trilogin av Marie Lu

 

 

2019 - Glastronen av Sarah J. Maas

 

 

2020 - Endgame av James Frey

 

 

2021 - The Folk of the Air

av Holly Black

 

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards