Bokgläntan

Alla inlägg den 22 augusti 2020

Av Emma - 22 augusti 2020 13:45

 

Titel: The Cruel Prince

Författare: Holly Black

Bokförlag: Little Brown Books for Young Readers

Språk: Engelska

Utgivningsår: 2018

Serie: The Folk of the Air #1

Antal sidor: 384

Första meningen: On a drowsy Sunday afternoon, a man in a long dark coat hesitated in front of a house on a tree-lined street.

Handling: Of course I want to be like them. They're beautiful as blades forged in some divine fire. They will live forever. And Cardan is even more beautiful than the rest. I hate him more than all the others. I hate him so much that sometimes when I look at him, I can hardly breathe.

Jude was seven years old when her parents were murdered and she and her two sisters were stolen away to live in the treacherous High Court of Faerie. Ten years later, Jude wants nothing more than to belong there, despite her mortality. But many of the fey despise humans. Especially Prince Cardan, the youngest and wickedest son of the High King. To win a place at the Court, she must defy him--and face the consequences. In doing so, she becomes embroiled in palace intrigues and deceptions, discovering her own capacity for bloodshed. But as civil war threatens to drown the Courts of Faerie in violence, Jude will need to risk her life in a dangerous alliance to save her sisters, and Faerie itself.

Omdöme: Jag har velat läsa denna serien ett tag nu, dels för att jag verkligen älskar omslagen och dels för att Holly Black skriver mycket ihop med Cassandra Clare vars böcker jag älskar. Sen är väl inte älvvärlden den delen av fantasyn som jag gillar mest för har svårt att se karaktärerna med horn, vingar, svansar eller vad de nu har uatn ser bara vanliga människor framför mig ändå när jag läser, haha. Men känns som att älvorna blivit fantasyns nya vampyrer nu, de dyker upp i fler och fler böcker. Dock var det inte det so recensionen skulle handla om utan denna boken som är första i serien. Jag blev faktiskt lite besviken på den för hade förväntat mig mer. Det var ganska så trevlig att läsa, lätt att hänga med i och huvudpersonen hade en ganska komisk konversation med läsaren som jag gillade. Dock så var handlingen väldigt förutsägbar. Från vem som skulle föråda kungen till vem Judes sanna kärlek skulle bli osv. I vanliga fall lägger författaren ut ledtrådar som man i efterhand förstår alternativt inga ledtrådar alls men här var de väldigt tydliga och man blev nästan förvånad över att det blev som man gissat på eftersom man inte är van vid att det är så lätt att lista ut, om ni förstår hur jag menar. Så en trevlig bok som dock var lite för förutsägbar. Gillar iaf Cardian och hoppas att man får se mer av hans mänskliga sida som visas i bokens sista del. 

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Den förbjudna boken av Päivi Billing

Presentation


Kliv in i böckernas värld!
Här kan du läsa recensioner på de böcker jag har läst.

Just nu sitter mitt bokmärke i
Kedja av järn av Cassandra Clare (se bilden ovan).

Välkommen in!

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Rösta fram årets bästa fantasyserie 2024!
 Hungerspelen
 Divergent
 Röd Drottning
 The Selection
 Everlife
 Warcross
 Dödens Märken
 The Infernal Devices
 The Dark Artifices
 Miss Peregrins besynnerliga barn
 Ett hov av taggar och rosor

Årets bästa fantasy bokserie

2015 - The Mortal Instruments

av Cassandra Clare

 

2016 - Twilight av Stephenie Meyer

 

2017 - Mistborn av Brandon Sanderson

 

 

2018 - Legend-trilogin av Marie Lu

 

 

2019 - Glastronen av Sarah J. Maas

 

 

2020 - Endgame av James Frey

 

 

2021 - The Folk of the Air

av Holly Black

 

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards