Bokgläntan

Alla inlägg den 1 augusti 2020

Av Emma - 1 augusti 2020 20:45

 

Titel: Det nionde sällskapet

Författare: Leigh Bardugo

Bokförlag: Modernista

Utgivningsår i Sverige: 2020

Språk: Svenska

Översättning av: Sabina Söderlund

Originaltitel: Ninth House

Riktiga utgivningsår: 2019

Serie: Det nionde sällskapet #1

Antal sidor: 471

Första meningen: När Alex väl hade lyckats få bort blodet från sin finaste ullkappa var det för varmt för att ha den på sig.

Handling: 

Galaxy »Alex« Stern växte upp i utkanten av Los Angeles med sin hippiemamma, upptäckte tidigt att hon hade en förmåga att se övernaturliga väsen, hoppade av grundskolan utan fullständiga betyg och trädde in i en skum värld av droger och missbruk. Tjugo år gammal, som enda överlevande efter ett blodigt morddrama, får hon vid sjukhussängen plötsligt en andra chans: Att börja studera vid Yale, ett av världens mest prestigefulla elituniversitet, med alla avgifter betalda. Men vad är haken? Varför just hon? När Alex anländer till Yale får hon i uppgift att bli övervakare av universitetets åtta hemliga sällskap och deras egendomliga ritualer, en uppgift som ett av sällskapen, Lethe, ansvarar för. Tanken är att Alex ska bli upplärd av sin handledare, Darlington. Men när en ung kvinna hittas död på universitetsområdet samma kväll som sällskapen utför sina magiska ritualer har Darlington försvunnit i ett mörkt hål, och Alex står ensam kvar. Hon är övertygad om att det finns ett samband mellan mordet och de hemliga sällskapen. För hon vet nu att de ägnar sig åt långt märkligare och mer skrämmande saker än vad någon kunnat föreställa sig...

Omdöme: Jag gillade verkligen inte denna boken i början. Det är väldigt osammanhängande och presenterar inte läsaren för den nya världen på ett särskilt lättförståeligt sätt så man fattar inte så mycket. Dessutom får man redan i första kapitlet veta att det kommer att gå dåligt även om man inte vet vad för "uppdrag" det är som boken kommer handla om. Det gör att man har det i bakhuvudet hela tiden och det förstör spänningen. Allt eftersom jag om längre in i boken blev den bättre men det handlade nog mer om att man till sist satte sig in i världen även om författaren inte hjälpte till särskilt mycket. Jag gillar Alex som huvudperson, hon är smartare än hennes motståndare tror och överlistar ganska många vilket jag tycker är roligt. Slutet känns väldigt snopet och jag hängde inte riktigt med på vad som hände mer än att planen då som sagt misslyckades. Efter att ha läst Högt Spel-böckerna av samma författare som jag gillade väldigt mycket blev jag besviken på denna, hade förväntat mig mycket mer. Men förhoppningsvis blir bok två bättre.

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Mulle på ridläger av Lena Furberg

Presentation


Kliv in i böckernas värld!
Här kan du läsa recensioner på de böcker jag har läst.

Just nu sitter mitt bokmärke i
Kedja av järn av Cassandra Clare (se bilden ovan).

Välkommen in!

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Rösta fram årets bästa fantasyserie 2024!
 Hungerspelen
 Divergent
 Röd Drottning
 The Selection
 Everlife
 Warcross
 Dödens Märken
 The Infernal Devices
 The Dark Artifices
 Miss Peregrins besynnerliga barn
 Ett hov av taggar och rosor

Årets bästa fantasy bokserie

2015 - The Mortal Instruments

av Cassandra Clare

 

2016 - Twilight av Stephenie Meyer

 

2017 - Mistborn av Brandon Sanderson

 

 

2018 - Legend-trilogin av Marie Lu

 

 

2019 - Glastronen av Sarah J. Maas

 

 

2020 - Endgame av James Frey

 

 

2021 - The Folk of the Air

av Holly Black

 

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards