Inlägg publicerade under kategorin Helt okej
Titel: Striden
Författare: James Frey
Bokförlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår i Sverige: 2017
Språk: Svenska
Översättning av: Jan Risheden
Originaltitel: Rules of the Game
Riktiga utgivningsår: 2016
Serie: Endgame #3
Tidigare delar i serien: #1 Kallelsen, #2 Spelet
Antal sidor: 393
Första meningen: Kepler 22b sitter på en blank stol mitt i ett svart, lågt rum.
Handling: Sedan Kallelsen har tolv utvalda tonåringar, ”Spelare”, kämpat mot varandra för att hitta tre uråldriga nycklar. Nycklarna som krävs för att rädda sitt eget folkslag från jordens undergång, medan de andra spelarnas släkten kommer att utplånas för all framtid. Två av nycklarna har nu hittats, men flera av spelarna har betalat med sina liv. Endast de starkaste är kvar.
Dessutom närmar sig slutet snabbare än någon av dem trott. Endast tre dygn, 72 timmar, är kvar innan den väldiga meteorit som ”skaparna” sänt mot jorden, slutgiltigt förintar världen så som vi känner den.
Några spelare kämpar fortfarande för att vinna spelet, andra ser fram emot världens undergång när allting kommer ta slut. En handfull spelare har börjat tvivla på sitt uppdrag. Vilka är dessa ”skapare” vars order de lyder blint? Kanske är de inte gudar, utan dödliga precis som människosläktet?
Men för att stoppa undergången krävs en revolt, ett uppror mot hela Spelet. Hela ödet!
Och det är långt ifrån säkert att det ens går att hejda undergången.
Det enda som är säkert är att skaparna kommer göra allt för att kväsa upproret.
Det är mänsklighetens sista krig. Det här är striden.
Omdöme: Jag blev inte så förtjust i den här avslutande boken i serien. För det första dog den jag hejade på och för det andra fick jag aldrig någon klarhet i vad detta med meteoriten och spelet egentligen handlade om. Slutet skulle väl antagligen framstå som lyckligt men jag tyckte bara att det var sorgligt. Så nej, inte alls nöjd.
Betyg:
Boken jag ska börja i nu: Eliten av Kiera Cass
Titel: Häxornas Krig
Författare: Sally Green
Bokförlag: Bokförlaget Semic
Utgivningsår i Sverige: 2016
Språk: Svenska
Översättning av: Carla Wiberg
Originaltitel: Half Lost
Riktiga utgivningsår: 2016
Serie: Half Bad #3
Tidigare delar i serien: #1 Ondskans Son, #2 Det Mörka Ödet
Antal sidor: 306
Första meningen: "Vi borde bestämma lösenord."
Handling: Nathan är på flykt igen. Rebellerna håller på att förlora kriget. De är för få, utspridda och verkar chanslösa, trots att Nathan har övertagit sin fars starka krafter. Hans tidigare kärlek Annalise är nu hans mest hatade fiende. Våldet trappas upp och kampen blir alltmer förtvivlad.
Bara en sista, desperat utväg kan rädda dem. Nathan och Gabriel måste hitta en saknad amulett med förmågan att göra sin bärare oövervinnerlig.
Men räcker det? Kan Nathan ta sig igenom den svåraste prövning han någonsin ställts inför?
Omdöme: Jag gillar Nathan väldigt mycket som karaktär precis som jag skrivit tidigare. Han är ganska hård utåt men har komiska tankar och är helt enkelt väldigt annorlunda. Bandet mellan honom och Gabriel är väldigt fint och även om jag som läsare känner mig lite "utanför" den här komflikten mellan häxorna (antagligen p.g.a att jag glömt vad det egentligen handlar om då det var ett tag sen jag läste ettan och tvåan) så ger det boken lite extra krydda. Så denna boken var väldigt bra och jag var ganska säker på att det skulle få betyget "Gillar" tills jag läste slutet. Slutet i en trilogi är väldigt viktigt. Slutet på bok ett eller två kan vara lite konstigt eller rent av dåligt men absolut inte sista bokens slut. Och detta slut var sååå sorligt och helt fruktansvärt. Vet inte om jag kan förklara så mycket mer utan att spoila men jag känner mest att var det verkligen nödvändigt? Det perfekta slutet fanns ju där och det hade nämnts genom hela boken och så kommer detta och förstör allt. Nej, det förstörde faktiskt hela serien för mig och drar ner betyget. Slutet kunde gjorts mycket mycket mycket bättre.
Betyg:
Boken jag ska börja i nu: Uppstigningens Brunn (del 1) av Brandon Sanderson
Titel: Världen Efter
Författare: Susan Ee
Bokförlag: Modernista
Utgivningsår i Sverige: 2016
Språk: Svenska
Översättning av: Carina Jansson
Originaltitel: World After
Riktiga utgivningsår: 2013
Serie: Penryn & Tidernas slut #2
Tidigare delar i serien: #1 Änglafall
Antal sidor: 288
Första meningen: Alla tror att jag är död.
Handling: När en grupp människor tillfångatar Penryns syster Paige, eftersom de tror att hon är ett monster, slutar situationen med en massaker. Paige försvinner. Människor är livrädda.
Hennes mamma är förkrossad. Penryn driver runt på San Franciscos gator och letarefter Paige. Varför är gatorna så tomma? Var är alla? Hennes sökande leder henne till hjärtat av änglarnas planer, där hon får en skymt av deras motiv och inser hur skräckinjagande långt de är villiga att gå.
Omdöme: Jag måste först och främst säga att även att jag gillar Penryn så är inte handlingen någon succé. Boken är i handlingen alldeles för lik bok ett. Penryn ska återigen leta efter sin syster, hennes mamma lever ett eget liv, det är till och med återigen en fest och Penryn ska infiltrera festen genom att se snygg ut. Fick lite väl för mycket deja vu-känsla när jag läste den här boken. Sen förstår jag fortfarande inte vad änglarna håller på med. Vad är Uriels plan? Vill de ta över världen? Eller har de något annat i sikte?
Jag skulle nog säga att andra halvan är bättre än den första då det händer mer saker och innehåller också mer humor. Sen kommer ju Raffe tillbaka då också och det är ju ett jättestort plus, haha. Dock fattar jag inte varför de inte kan vara tillsammans, åtmonstone när ingen ser? Kanske har jag bara glömt någon detalj från första boken då det var längesen jag läste den för kan inte komma ihåg varför det skulle vara omöjligt för dem.
Slutet är väldigt bra och jag tror att tredje boken kan bli riktigt bra. Måste också fråga om det är någon mer än jag som inte riktigt litar på Penryns syster längre? Hon är ju riktigt läskig nu...
Betyg:
Boken jag ska börja i nu: Hemlös av Gail Carriger
Titel: Det Oändliga Havet
Författare: Rick Yancey
Bokförlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår i Sverige: 2014
Språk: Svenska
Översättning av: Jan Risheden
Originaltitel: The Infinite Sea
Riktiga utgivningsår: 2014
Serie: Den Femte Vågen #2
Tidigare delar i serien: #1 Den Femte Vågen
Antal sidor: 329
Första meningen: Det skulle inte bli någon skörd.
Handling: Hur förgör man hela jordens befolkning? Man berövar människorna deras mänsklighet. I Den femte vågen kämpade Cassie för att hitta sin lillebror. Hon lyckades, men striden mot De andra är långt ifrån över. Cassie, Ben, Ringer och deras vänner måste fortsätta kämpa mot en osynlig fiende. Men en sak är säker: De andra kommer inte att ge upp förrän hela mänskligheten är utrotad.
Omdöme: Som jag skrivit innan är jag inte särskilt förtjust i böcker som utspelar sig i en förstörd framtid. I detta fallet har ju utomjordingar dödat större delen av mänskligheten och de överlevande vet inte varför. Det är lite det som boken går ut på. Om nu utomjordingarna ville ha planeten för sig själva varför då inte välja effektivare metoder för att få död på alla människor? Jämför man med första boken så var denna ganska actionfattig men författaren lyckas lura läsaren om vem som är vem och vem som är fiende. Så den är rätt spännande även om det inte hände så mycket.
Betyg:
Boken jag ska börja i nu: Himmelska Eldens Stad av Cassandra Clare
Titel: Dödliga Avslöjanden
Författare: Kami Garcia
Bokförlag: Bokförlaget Semic
Utgivningsår i Sverige: 2016
Språk: Svenska
Översättning av: Carina Jansson
Originaltitel: Unmarked
Riktiga utgivningsår: 2014
Serie: Mörkrets Demoner #2
Tidigare delar i serien: #1 Ondskan Vaknar
Antal sidor: 311
Första meningen: Järnstänger var det enda som skiljde oss från varandra.
Handling: Kennedys liv har inte varit sig likt sedan hennes mamma dog. Tillsammans med Den svarta duvans legion har hon upplevt faror hon inte kunnat föreställa sig. Hon har bekämpat demoner och onda andar. Hon har mött kärleken. Nu jagas hon och de hon bryr sig om av en mäktig demon som hotar att öppna helvetets portar. En demon som hon själv har släppt fri. En demon som kan se ut som vem som helst.
Hemligheter som dolts sedan Kennedy var liten kommer fram i ljuset. Mörka hemligheter som får henne att ifrågasätta allt.
Omdöme: Även om boken egentligen var ganska så bra så känner jag att den inte kan få ett högre betyg. Det beror på att det hände väldigt lite och om man jämför med bok 1 så var det en enorm skillnad på både spänning och tempo. Jag tycker det är synd att bok två i trilogier generellt alltid blir en mittemellan bok där det mest matas fakta el. liknande. Annars gillar jag karaktärerna och tycker att författaren har ett bra språk.
Betyg:
Boken jag ska börja i nu: Glastronen av Sarah J. Maas
Titel: Nemesis
Författare: Josephine Angelini
Bokförlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår i Sverige: 2013
Språk: Svenska
Översättning av: Ylva Kempe
Originaltitel: Goddess
Riktiga utgivningsår: 2013
Serie: Starcrossed #3
Tidigare delar i serien: #1 Helena, #2 Hades
Antal sidor: 434
Första meningen: Helena kunde se något som hon gissade var floden Styx alldeles till vänster om sig.
Handling: Helenas misstag har befriat gudarna från deras fångenskap på Olympen och nu måste hon hitta ett sätt att stoppa dem innan ett förödande krig bryter ut. Men gudarna är rasande och deras blodtörst har redan lämnat ett spår av döda kroppar efter sig. Om Helena ska lyckas utmana det som står skrivet i stjärnorna måste hon till slut träda in i rollen som gudinna.
Men vem går det att lita på inför den sista striden? Oraklets avslöjande att den mytomspunna Tyrannen – förgöraren som är mäktigare än alla andra gudar tillsammans – lurar bland dem orsakar en splittring hos Helena och hennes vänner. Samtidigt är Helena fortfarande osäker på om hon älskar Lucas eller Orion, och när det oundvikliga kriget närmar sig tvingas hon att fatta ett fruktansvärt beslut.
Omdöme: En ganska bra men smått förvirrande avslutning på denna serien. Jag tycker fortfarande att Helena är rätt barnslig. Hon verkar vara orimligt mäktig hela tiden och alla bara gör som hon säger. Det stör jag mig på, hehe. Annars var avslutningen helt okej som sagt. Kriget som utspelade sig fattade jag väldigt lite av men det löste ju sig iaf så författaren visste de åtminstone. ;)
Betyg:
Boken jag ska börja i nu: Rosensällskapet av Marie Lu
Titel: Själlös
Författare: Gail Carriger
Bokförlag: Styxx Fantasy
Utgivningsår i Sverige: 2012
Språk: Svenska
Översättning av: Lena Karlin
Originaltitel: Soulless
Riktiga utgivningsår: 2009
Serie: Parasollprotektoratet #1
Antal sidor: 365
Första meningen: Miss Alexia Tarabotti hade inte roligt.
Handling: Att vara Alexia Tarabotti i det viktorianska London är inte det lättaste. För det första har hon ingen själ. För det andra är hon redan tjugofem år och fortfarande ungmö, ett faktum som inte blir bättre av att hon är rejält kurvig, frispråkig och, värst av allt, halvitalienska. Men detta är bara början på Alexias problem. Döda vampyrer, alldeles för stiliga varulvar och hemliga sällskap är snart vardagsmat och frågorna hopar sig: Är hennes själlösa förmågor verkligen en tillgång? Vem är fienden egentligen? Och viktigast av allt: Finns det te?
Omdöme: Även om Alexia är en väldigt humoristisk person att följa så blir handlingen i boken rätt seg. Man fattar inte särskilt mycket och det händer inget speciellt. Efter ca två tredje delar i boken blir det lite mer fart på handlingen och det ökar intresset för boken lite men inte så att man längtade efter att få läsa vidare. Alexia och Conalls hemliga kärlek känns lite löjlig med tankte på att de ständigt stöter på varandra i olämpliga situationer. Så nja, jag är inte helt nöjd men har förhoppningar på att bok två kanske är bättre.
Betyg:
Boken jag ska börja i nu: Nemesis av Josephine Angelini
Titel: I Solstormens Spår
Författare: James Dashner
Bokförlag: Bokförlaget Semic
Utgivningsår i Sverige: 2015
Språk: Svenska
Översättning av: Ylva Spångberg
Originaltitel: The Kill Order
Riktiga utgivningsår: 2012
Serie: The Maze Runner #4
Tidigare delar i serien: #1 I Dödens Labyrint, #2 I Vansinnets Öken, #3 I Dödens Stad
Antal sidor: 345
Första meningen: Teresa tittade på sin bästa vän och undrade hur det skulle kännas att glömma honom.
Handling: När Thomas hamnar i labyrinten är världen utanför i ruiner. Solstormar har bränt jorden och ett fruktansvärt virus härjar. Men hur blev världen sådan? Ingen av dem vet. Deras minnen har raderats och det förflutna är förlorat.
Mark och Trina var där när det hände, de såg världen brinna. De flydde från ett översvämmat New York och har startat ett nytt liv när något ännu värre drabbar världen.
Viruset.
En sjukdom som förstör människors hjärnor och tar bort allt som gör dem mänskliga. Ingen går säker. Ingen, utom en övergiven femårig flicka. Vem är hon? Kan hon vara nyckeln till mänsklighetens överlevnad?
Omdöme: Åter klev jag då in i en av de bokvärldar som jag vantrivs i. Jag gillar inte världar där hela dagens moderna samhälle har rasat samman och allt ligger i ruiner. Blir så vemodig då och får typ panik över att det ska hända på riktigt, hehe. Sedan tycker jag, precis som jag skrev i recensionen om den tredje boken, att vraken inte tillför mer än att äckla och få mig att vilja lägga ifrån mig boken. Huvudpersonen Mark är på många sätt lik Thomas, men kanske inte lika stöddig. Han kämpar för att allt ska bli bra och hoppas att det kanske ska finnas ett botemedel mot stormsjukan samtidigt som den förstör mer och mer av hans hjärna. Slutet är ganska rörande och fint och bokens sista sida gör en ganska förvånad och faktiskt sugen på att läsa bok fem. För vem vill inte veta hur det gick till när Labyrinten byggdes? Den är ju typ det ända som är bra med hela serien. Så det är slutet som gör att boken inte hamnar under betyget "Dålig".
Betyg:
Boken jag ska börja i nu: Clockwork Princess av Cassandra Clare
2015 - The Mortal Instruments
av Cassandra Clare
2016 - Twilight av Stephenie Meyer
2017 - Mistborn av Brandon Sanderson
2018 - Legend-trilogin av Marie Lu
2019 - Glastronen av Sarah J. Maas
2020 - Endgame av James Frey
2021 - The Folk of the Air
av Holly Black
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 | 7 |
|||
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
|||
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
|||
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
|||
29 |
30 |
31 |
|||||||
|