Bokgläntan

Alla inlägg den 16 september 2015

Av Emma - 16 september 2015 20:36

 

Titel: Kodnamn Verity

Författare: Elizabeth Wein

Bokförlag: Gilla Böcker

Utgivningsår i Sverige: 2013

Språk: Svenska

Översättning av: Carina Jansson

Originaltitel: Code name Verity

Riktiga utgivningsår: 2012

Antal sidor: 331

Första meningen: Jag är en fegis.

Handling: Året är 1943. Ett brittiskt plan kraschlandar i Frankrike och en spion blir tillfångatagen och förhörd. Gömd i en lada väntar hennes bästa vän på livstecken. Under tortyr skriver den fängslade spionen Queenie ner allt hon vet om den brittiska underrättelsetjänsten. Men i takt med att bakgrundshistorien rullas upp, och vänskapen mellan henne och piloten Maddie beskrivs, så förändras också perspektivet. Är Queenie den hon utger sig för att vara, och vem skriver hon egentligen för? När det blir dags för Maddie att berätta sin del av historien faller bitarna på plats, och koden knäcks.

Omdöme: Min kompis, som har ungefär samma boksmak som jag, har länge tjatat på mig om att läsa denna boken men jag har aldrig tänkt göra det även om jag sagt det (hehe) eftersom jag inte har tyckt att den verkar bra. Nu var det dock så att vi var tvungna att läsa en bok med koppling till andra världskriget under svensklektionerna i skolan i samarbete med SO:n där vi jobbar med andra världskriget. Jag hade ingen direkt lust att typ läsa om Pojken i Randig Pyjamas el. liknande så därför läste jag denna. Den skulle ju vara bra, tydligen. Och om det var bra? Nja, inte särskilt. Visst var det en gripande och ganska sorglig historia om flickor som riskerar sina liv för varandra osv. men den var väldigt långtråkig och seg. Mycket om stridsflygplan vilket inte intresserar mig det minsta. Så tydligen hade jag rätt om denna boken. Är man inte ute efter mycket acction så är den läsvärd men annars finns det bättre böcker!

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: 2041 av Pelle Sunvisson

Presentation


Kliv in i böckernas värld!
Här kan du läsa recensioner på de böcker jag har läst.

Just nu sitter mitt bokmärke i
Kedja av järn av Cassandra Clare (se bilden ovan).

Välkommen in!

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Rösta fram årets bästa fantasyserie 2024!
 Hungerspelen
 Divergent
 Röd Drottning
 The Selection
 Everlife
 Warcross
 Dödens Märken
 The Infernal Devices
 The Dark Artifices
 Miss Peregrins besynnerliga barn
 Ett hov av taggar och rosor

Årets bästa fantasy bokserie

2015 - The Mortal Instruments

av Cassandra Clare

 

2016 - Twilight av Stephenie Meyer

 

2017 - Mistborn av Brandon Sanderson

 

 

2018 - Legend-trilogin av Marie Lu

 

 

2019 - Glastronen av Sarah J. Maas

 

 

2020 - Endgame av James Frey

 

 

2021 - The Folk of the Air

av Holly Black

 

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards