Bokgläntan

Alla inlägg den 5 juni 2015

Av Emma - 5 juni 2015 20:00

 

Denna boken läste jag hösten 2014...

Titel: Champion

Författare: Marie Lu

Bokförlag: Modernista

Utgivningsår i Sverige: 2014

Språk: Svenska

Översättning av: Katarina Falk

Originaltitel: Champion

Riktiga utgivningsår: 2013

Serie: Legend #3

Tidigare delar i serien: #1 Legend, #2 Prodigy

Antal sidor: 336

Första meningen: Av alla förklädnader som jag har haft, är det här nog min favorit.

Handling: June och Day har offrat mycket för medborgarna i Republiken och för varandra. Men det var långt ifrån tillräckligt. Nu står Republiken inför sin värsta kris någonsin och June, underbarnet, och Day, legenden, står i händelsernas mitt.
June har en hög befattning inom den styrande eliten och Day är en hyllad folkets hjälte. Men precis när fredsavtalet med Kolonierna, som stridit med Republiken i snart ett århundrade, ska bli verklighet orsakar en fruktansvärd pestsmitta panik i Kolonierna. Ett fullskaligt krig verkar oundvikligt. Den här gången kommer inte Republiken att kunna hålla stånd, och den enda lösningen är att finna ett botemedel mot smittan och det snabbt. Det är en kamp mot klockan, och samtidigt vacklar Days egen hälsa.
Day och June är återigen tvungna att sätta allt på spel, inklusive de människor de älskar. Kommer deras kärlek att bestå genom den slutgiltiga prövningen?
Den sista striden är här.

Omdöme: Det var helt klart en bra bok. En väldigt bra avslutande del i serien. Den var spännande som alltid, även om det den här gången kändes som om det var mer action än spänning. Saknade elden mellan Day och June lite, och historien var lite förutsägbar, även om boken också tog en hel del oväntade svängningar. Slutet var...oväntat men samtidigt inte. Inte riktigt vad jag förväntat mig kanske, och även om jag inte är helt nöjd var det ändå ett bra avslut för Day och June och deras berättelse. Dock hade jag självklart föredragit att de skulle fortsatt sin "kärlekssaga" men, men...

Betyg:

 

Av Emma - 5 juni 2015 19:45

 

Denna boken läste jag våren 2014...

Titel: Prodigy

Författare: Marie Lu

Bokförlag: Modernista

Utgivningsår i Sverige: 2014

Språk: Svenska

Översättning av: Katarina Falk

Orginaltitel: Prodigy

Riktiga utgivningsår: 2013

Serie: Legend #2

Tidigare delar i serien: #1 Legend

Antal sidor: 338

Första meningen: Day vaknar med ett ryck brevid mig.

Handling: En vecka har gått sedan June och Day med nöd och näppe lyckades fly från Los Angeles och Republiken med livet i behåll. Day antas vara död efter att ha förlorat sin bror till en avrättningspatrull som trodde att det i själva verket var honom de tog livet av. June är nu Republikens mest eftersökta förrädare.
Desperata efter hjälp vänder sig June och Day till Patrioterna - en rebellgrupp som vigt sina liv åt att få Republiken på fall. Men går det att lita på Patrioterna? Eller har dessa, utan att inse det, själva blivit brickor i det mest skrämmande av politiska spel?

Omdöme: Det var ett tag sen jag läste denna boken så kommer inte ihåg mycket annat än att ja tyckte den var riktigt, riktigt bra. Man blir som läsare lika grundlurad som karaktärerna (det värsta jag vet är när man, långt innan huvudpersonen har gjort det, listat ut hur det ligger till) vilket är ett av de största plusen med denna boken. Sedan älskar jag att bara umgås med Day och June, de är helt underbara. Det jag gillar lite mindre är att Day skadat sitt ben och att Replubliken tror att han är död. Jag menar, Day skulle ju förblitt den oövervinnliga brottlingen som kan göra ett bankrån på 10 skeunder. Hans nya låtsas ben gör ju att han inte alls är lika smidig och fysiskt överlägsen.

Betyg:

 

Av Emma - 5 juni 2015 19:33

 

Titel: Sovarna

Författare: Maggie Stiefvater

Bokförlag: Wahlströms Bokförlag

Utgivningsår i Sverige: 2015

Språk: Svenska

Översättning av: Carina Jansson

Originaltitel: Blue Lily, Lily Blue

Riktiga utgivningsår: 2014

Serie: Kretsen #3

Tidigare delar i serien: #1 Kretsen, #2 Drömtjuvarna

Antal sidor: 310

Första meningen: Persephones elfenbensvita klänning piskade runt benen och de vitblonda lockarna fladdrade för vinden där hon stod på den kala bergstoppen.

Handling: Det kan vara farligt att drömma. Men ibland är det ännu farligare att vakna upp.
Blues mamma har varit försvunnen i flera månader. Blue försöker förstå varför, samtidigt som hon och Gansey, Adam, Ronan och Noah utforskar den förtrollade skogen Cabeswater, i sökandet efter den mytomspunna kungagraven. De har hittat en märklig grotta, och inuti grottan en uråldrig walesisk kista. De tror att kistan innehåller De tre sovarna. Men endast två får väckas, den tredje måste fortsätta sova
Nya ting har funnit sig tillrätta i Blues ägo. För första gången i sitt liv har hon vänner som hon litar på, och som hon hör ihop med. Korppojkarna har accepterat henne som en del av deras krets. Deras bekymmer och längtan har blivit hennes, hennes har blivit deras. Men problemet med kära ting är hur lätt de kan förloras. Vänner kan svika, syner kan förvilla, övertygelser gå om intet. I jakten på kungen Glendower möter ungdomarna inte bara övernaturliga väsen, sorgsna vålnader, kraxande korpar, förföriska synvillor, latinska besvärjelser och ingångar till parallella världar, utan också stor ondska.

Omdöme: Denna boken är väldigt lik de tidigare i serien. Det händer inte så jättemycket och man får inget riktigt grepp om karaktärerna. Man väntar hela tiden på att någon form av förhållande ska uppstå mellan Blue och Gansey men eftersom Blue tror att hennes sanna kärlek kommer dö om hon kysser honom så händer det inget. Det känns nästan som att Gansey ändå inte kommer vara hennes sanna kärlek men jag hoppas verkligen det för han är den person jag gillar mest. Egentligen borde detta bara räcka till betyget "Helt okej" men det är något men bokens humorisktiska beskrivningar som gör att jag måste sätta ett högre betyg. Jag gillar den på något konstigt sätt ganska mycket ändå...

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: I Dödens Stad av James Dashner

Presentation


Kliv in i böckernas värld!
Här kan du läsa recensioner på de böcker jag har läst.

Just nu sitter mitt bokmärke i
Kedja av järn av Cassandra Clare (se bilden ovan).

Välkommen in!

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Rösta fram årets bästa fantasyserie 2024!
 Hungerspelen
 Divergent
 Röd Drottning
 The Selection
 Everlife
 Warcross
 Dödens Märken
 The Infernal Devices
 The Dark Artifices
 Miss Peregrins besynnerliga barn
 Ett hov av taggar och rosor

Årets bästa fantasy bokserie

2015 - The Mortal Instruments

av Cassandra Clare

 

2016 - Twilight av Stephenie Meyer

 

2017 - Mistborn av Brandon Sanderson

 

 

2018 - Legend-trilogin av Marie Lu

 

 

2019 - Glastronen av Sarah J. Maas

 

 

2020 - Endgame av James Frey

 

 

2021 - The Folk of the Air

av Holly Black

 

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards