Bokgläntan

Direktlänk till inlägg 26 augusti 2015

Clockwork Angel

Av Emma - 26 augusti 2015 19:58

 

Titel: Clockwork Angel

Författare: Cassandra Clare

Bokförlag: Simon & Schuster

Utgivningsår: 2010

Språk: Engelska

Serie: The Infernal Devices #1

Antal sidor: 476

Första meningen: The demon exploded in a shower of ichor and guts.

Handling:

När sextonåriga Tessa Gray korsar oceanen för att hitta sin bror, är hennes destination England, tiden då drottning Victoria regerar, väntar något skrämmande på henne i Londons undervärld där vampyrer, trollkarlar och andra övernaturliga folk går längs gatorna. Kan endast skuggjägare, krigare tillägnade att befria världen från demoner, upprätthålla ordningen mitt i kaoset.

Kidnappad av de mystiska systrarna Dark, som är medlemmar av en hemlig organisation som kallas Pandemonium Club, lär sig Tessa snart att hon själv tillhör undervärlden för hon har en sällsynt förmåga: makten att förändra sig själv, efter behag, till en annan person. Den mystiska Magistern, som driver Pandemonium Club, kommer inte stanna för något för att kräva Tessas kraft för sin egen.

Utan vänner och jagad, tar Tessa skydd hos de skuggjägare som finns på institutet i London, som svär att hitta hennes bror om hon använder sin kraft för att hjälpa dem. Hon finner snart sig själv fascinerad av -och slits mellan- de två bästa vännerna: James, vars ömtåliga skönhet döljer en dödlig hemlighet, och blåögda Will, vars kvickhet och instabila humör håller alla i sitt liv på armlängds avstånd... alla, det är, förutom Tessa. När deras sökande drar dem djupt in i hjärtat av en svårbegriplig komplott som hotar att förstöra shadowhunters inser Tessa att hon kan behöva välja mellan att rädda sin bror och hjälpa sina nya vänner rädda världen... och att kärleken kan vara mest farlig av alla.

Omdöme: Jag har länge tänkt läsa denna serie men alltid skjutit upp det men nu kände jag att det var dags att ta tag i dem. Jag hade höga förväntningar med tanke på hur mycket jag gillar Cassandra Clares andra skuggjägar serie (TMI) och jag blev inte besviken! Gång på gång luras man på vem som egentligen är vem och när man till slut får reda på vem "The Magister" är så vet man inte om man vågar tro på det. Tyvärr så är det en person som jag fastnade lite för så det var synd att just han skulle vara den onda... När vi kommer till klockvarelserna, alltså de maskiner som slåss för magistern, så måste jag säga att de skrämmer mig lite. Har aldrig gillat sådant men eftersom de står på den onda sidan så stör det mig inte. Och till sist den klassiska fråga när det kommer till TID som jag först nu. när jag läst första boken, kan besvara: Wessa (Will & Tessa) eller Jessa (Jem & Tessa)? Jag är helt klart team Will. Han liknar Jace från TMI och jag fastnade för honom direkt och även om hans beteende ibland är helt klart underligt så bjuder han läsaren på måååånga skratt, haha.

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: Sammansvärjningen av Ursula Poznanski

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - Lördag 6 jan 09:02


  Titel: Mulle och den försvunna ponnyn Författare: Lena Furberg Bokförlag: Story House Egmont  Utgivningsår: 2023 Språk: Svenska Serie: Mulles dagbok #12 Tidigare delar i serien: #1 Mulle & ponnyklubben, #2 Mulle på sommarbete, #3 Mul...

Av Emma - 30 september 2023 20:18


  Titel: Mulle på rymmen Författare: Lena Furberg Bokförlag: Story House Egmont  Utgivningsår: 2023 Språk: Svenska Serie: Mulles dagbok #11 Tidigare delar i serien: #1 Mulle & ponnyklubben, #2 Mulle på sommarbete, #3 Mulle och stallspö...

Av Emma - 30 januari 2023 20:15


  Titel: Mulle och Lisen Författare: Lena Furberg Bokförlag: Story House Egmont  Utgivningsår: 2022 Språk: Svenska Serie: Mulles dagbok #10 Tidigare delar i serien: #1 Mulle & ponnyklubben, #2 Mulle på sommarbete, #3 Mulle och stallspö...

Av Emma - 14 november 2022 11:30


  Titel: Kedja av guld Författare: Cassandra Clare Bokförlag: Bonnier Carlsen Utgivningsår i Sverige: 2021 Språk: Svenska Översättning av: Jan Risheden Originaltitel: Chain of Gold Riktiga utgivningsår: 2020 Serie: The Last Hours #...

Av Emma - 6 september 2022 14:15


  Titel: Flykten från Falaise Författare: John Flanagan Bokförlag: Wahlströms bokförlag Utgivningsår i Sverige: 2022 Språk: Svenska Översättning av: Ingmar Wennerberg Originaltitel: Escape from Falaise Riktiga utgivningsår: 2021 Se...

Presentation


Kliv in i böckernas värld!
Här kan du läsa recensioner på de böcker jag har läst.

Just nu sitter mitt bokmärke i
Kedja av järn av Cassandra Clare (se bilden ovan).

Välkommen in!

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Rösta fram årets bästa fantasyserie 2024!
 Hungerspelen
 Divergent
 Röd Drottning
 The Selection
 Everlife
 Warcross
 Dödens Märken
 The Infernal Devices
 The Dark Artifices
 Miss Peregrins besynnerliga barn
 Ett hov av taggar och rosor

Årets bästa fantasy bokserie

2015 - The Mortal Instruments

av Cassandra Clare

 

2016 - Twilight av Stephenie Meyer

 

2017 - Mistborn av Brandon Sanderson

 

 

2018 - Legend-trilogin av Marie Lu

 

 

2019 - Glastronen av Sarah J. Maas

 

 

2020 - Endgame av James Frey

 

 

2021 - The Folk of the Air

av Holly Black

 

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards