Bokgläntan

Direktlänk till inlägg 28 januari 2015

Smittad

Av Emma - 28 januari 2015 20:29

 

Titel: Smittad

Författare: Johanna Strömqvist

Bokförlag: Mix förlag

Utgivningsår: 2012

Språk: Svenska

Serie: Har en fristående fortsättning

Antal sidor: 316

Första meningen: Hon låg på marken i en liten glänta, bland rotvältor och blåbärsris.

Handling:

Sommaren är skoningslös. Stockholms gator dallrar av hetta, människor är otåliga och lättretliga. "Längtar ni efter hösten?" frågar tidningarna, när de inte rapporterar om slagsmål, mord och den våg av våldsamma kvinnoöverfall som drar genom staden.

Maria och Katrin ser sig noga om när de går hem från krogen, eller efter att ha spelat i replokalen.

Men för Maria hamnar allt i skymundan när hon drabbas av den stora passionen. Det är helt oväntat: Katrins kompis Emmy har gnistrande gula ögon, och på många sätt är hon Marias motsats. Emmy känner alla, hon går före i krogköer, hon väjer inte för något eller någon. Svärtan inom henne skrämmer och fascinerar, och alla tycks förälskade i henne.

Maria har aldrig känt så för en tjej förut! Men när de blivit ett par upptäcker Maria att Emmy är involverad i något mer fasansfullt än hon kunnat drömma om. Är allt bara en skrämmande lek, eller har Maria kommit i kontakt med någonting övernaturligt?

Omdöme: Jag läste en recension för den här boken innan jag började läsa den där en tjej skrev att de första 200 sidorna var jättebra men sen tappade boken helt det som hon gillade. Det roliga är att jag tycker precis tvärtom. De första 200 sidorna handlar inte om något övernaturligt. De går på krogen, super och tar droger och om jag ska vara ärlig tycker jag att det är rent obehagligt att läsa om folk som slösar sina liv på sånt elände. Så efter knappt 200 sidor hade jag nästan bestämt mig för att göra något som jag väldigt sällan gör - sluta läsa boken. Men där någonstans började det vända. Det växte fram något som lockade mig och som fick mig att läsa en sida till, och sen yttligare en. Och när det började handla om vampyrer på riktigt så var boken riktigt bra! Så de första 200 sidorna får betyget "Dålig" medan de resterande sidorna var bra. Total betyget blir väl någonstans därimellan...

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: För evigt av Alyson Noël

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - Lördag 6 jan 09:02


  Titel: Mulle och den försvunna ponnyn Författare: Lena Furberg Bokförlag: Story House Egmont  Utgivningsår: 2023 Språk: Svenska Serie: Mulles dagbok #12 Tidigare delar i serien: #1 Mulle & ponnyklubben, #2 Mulle på sommarbete, #3 Mul...

Av Emma - 30 september 2023 20:18


  Titel: Mulle på rymmen Författare: Lena Furberg Bokförlag: Story House Egmont  Utgivningsår: 2023 Språk: Svenska Serie: Mulles dagbok #11 Tidigare delar i serien: #1 Mulle & ponnyklubben, #2 Mulle på sommarbete, #3 Mulle och stallspö...

Av Emma - 30 januari 2023 20:15


  Titel: Mulle och Lisen Författare: Lena Furberg Bokförlag: Story House Egmont  Utgivningsår: 2022 Språk: Svenska Serie: Mulles dagbok #10 Tidigare delar i serien: #1 Mulle & ponnyklubben, #2 Mulle på sommarbete, #3 Mulle och stallspö...

Av Emma - 14 november 2022 11:30


  Titel: Kedja av guld Författare: Cassandra Clare Bokförlag: Bonnier Carlsen Utgivningsår i Sverige: 2021 Språk: Svenska Översättning av: Jan Risheden Originaltitel: Chain of Gold Riktiga utgivningsår: 2020 Serie: The Last Hours #...

Av Emma - 6 september 2022 14:15


  Titel: Flykten från Falaise Författare: John Flanagan Bokförlag: Wahlströms bokförlag Utgivningsår i Sverige: 2022 Språk: Svenska Översättning av: Ingmar Wennerberg Originaltitel: Escape from Falaise Riktiga utgivningsår: 2021 Se...

Presentation


Kliv in i böckernas värld!
Här kan du läsa recensioner på de böcker jag har läst.

Just nu sitter mitt bokmärke i
Kedja av järn av Cassandra Clare (se bilden ovan).

Välkommen in!

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Rösta fram årets bästa fantasyserie 2024!
 Hungerspelen
 Divergent
 Röd Drottning
 The Selection
 Everlife
 Warcross
 Dödens Märken
 The Infernal Devices
 The Dark Artifices
 Miss Peregrins besynnerliga barn
 Ett hov av taggar och rosor

Årets bästa fantasy bokserie

2015 - The Mortal Instruments

av Cassandra Clare

 

2016 - Twilight av Stephenie Meyer

 

2017 - Mistborn av Brandon Sanderson

 

 

2018 - Legend-trilogin av Marie Lu

 

 

2019 - Glastronen av Sarah J. Maas

 

 

2020 - Endgame av James Frey

 

 

2021 - The Folk of the Air

av Holly Black

 

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards