Senaste inläggen
Titel: Balladen om sångfåglar och ormar
Författare: Suzanne Collins
Bokförlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår i Sverige: 2020
Språk: Svenska
Översättning av: Lena Jonsson
Originaltitel: The Ballad of Songbirds and Snakes
Riktiga utgivningsår: 2020
Serie: Bonusbok till Hungerspelen
Antal sidor: 556
Första meningen: Coriolanus lät en näve vitkål falla ner i det kokande vattnet och svor att en vacker dag skulle han aldrig mer stoppa kål i sin mun.
Handling: I Balladen om sångfåglar och ormar följer vi händelserna som skedde 64 år innan Hungerspelen-trilogin utspelar sig. Balladen om sångfåglar och ormar tar sin början på morgonen inför den tionde "Slåttern". Ceremonin där regimen väljer ut vilka två ungdomar som ska delta, och med all sannolikhet slaktas, i Hungerspelen. Regimen påstår att Hungerspelen hålls för att bygga upp en stark, trygg och lydande nation. Men är det verkligen det samhället som folket vill leva i, och till vilket pris? Denna ödesmättade morgon får vi följa 18-årige Coriolanus Snow, och det kommer att dröja länge innan han blir den fruktade diktator som vi lärt känna honom som i de tidigare böckerna.
Kanske får vi till och med lära känna honom som en hjälte?
Omdöme: Jag har väldigt blandade känslor om denna boken. Det är kul att få återvända till denna världen igen och precis efter att det beryktade kriget är slut. Snow var mer neutral än vad jag hade förväntat mig och höll sig oftast i bakgrunden och tänkte mest på sig själv. Själva hungerspelen kändes väldigt torftiga. Inte bara för att spelarna behandlades mycket värre och arenan var mindre proffsig än vad man är van vid, utan även för att det var väldigt lite action. Jag vet inte om det var för att fokus egentligen låg mer på Snows liv eller om det bara blev svårt att få så mycket action när det inte fanns något berättarperspektiv inifrån arenan. Det var iaf väldigt intressant att se hur hungerspelen fungerade i sin begynnelse. Snow får många lärdomar om att makten är det enda sättet att behålla landet tryggt och där kan man se hur grunden läggs för hans agerande som president. Lucy Gray, spelaren från distrikt 12, är den som Snow blir ansvarig för men deras story tillsammans känns rätt tråkig och förutsägbar. Åtminstone fram till slutet där jag inte alls fattar vad som händer med Lucy Gray och varför hon gör som hon gör. Historien lämnade mig med en massa frågetecken. Det blev därför ett väldigt abrupt slut och det känns inte som att författaren tänkt igenom den avslutande delen. Fick en ganska tom känsla när jag var klar med boken. Hade velat ha mer förklaringar och en klarare bild över Snows väg till makten som president. Nu är han fortfarande långt ifrån president när man lämnar honom. Men trots mycket som jag inte var nöjd med så var det ändå en rolig bok att läsa med många intressanta delar.
Betyg:
Boken jag ska börja i nu: The Cruel Prince av Holly Black
En av mina bokrecensioner här på Bokgläntan har för första gången hamnat på en bok! Eller iaf första gången som jag vet om. Gissa om jag blev överraksad och glad när jag såg det! Boken det handlar om är Mulle och stallspöket av Lena Furberg, en bok som dessutom fått högsta betyg av mig! Själva recensionen som är citerad på baksidan handlar ju dock såklart inte om denna boken eftersom den inte kommit ut än då utan om boken innan i serien: Mulle på sommarbete. Ni hittar den citerade recensionen HÄR! Och kan spana in min recension på boken här nedan:
Titel: Mulle på ridläger
Författare: Lena Furberg
Bokförlag: Egmont Publishing
Utgivningsår: 2020
Språk: Svenska
Serie: Mulles dagbok #5
Tidigare delar i serien: #1 Mulle & ponnyklubben, #2 Mulle på sommarbete, #3 Mulle och stallspöket, #4 Mulle och julshowen
Antal sidor: 104
Första meningen: SOMMARLOOOV!!!
Handling: Nu ska ni få höra: Min Molly har berättat att nästa vecka börjar SOMMARLOVET! Det är då man är ledig och gör precis som man vill hela dagarna. Det låter bra, va? Men nä, så roligt ska jag inte få ha det. Molly har nämligen anmält oss till ett ridläger. Det hör man ju på namnet att det är nåt jobbigt. Ett läger där man rider hela dagarna. Arbetsläger hade varit ett bättre namn. Men jag tänker minsann inte arbeta. Bara så ni vet. Häng med så ska ni få se!
Omdöme: Alltså detta var helt klart den bästa Mulleboken hittills och då vet ni som läst de tidigare recensionerna att jag älskat alla de tidigare böckerna. Men detta var att ta det ännu en nivå! Det var knappt en sida som jag inte skrattade. Tulpanöra är definitivt min nya idol. Gömmer nyckeln till sadelkammaren, beställer pizza och ställer till det så att stackars ridläraren sliter sitt hår. Mulle var faktiskt för en gångs skull åtminstone ganska oskyldig men såklart inte sen att hänga på när det började gå snett. Varenda liten grej lyckas bli humoristisk genom hur Mulle ser på saker och ting. Att åka på ridläger med Mulle hade nog varit ett riktigt äventyr men kanske inget att rekommendera om man vill ha seriös ridträning, haha. Jag kan bara ödmjukt bocka och buga för denna boken, den är helt klart en av mina absoluta favoriter!
Betyg:
Boken jag ska börja i nu: Balladen om sångfåglar och ormar av Suzanne Collins
Titel: Mulle och julshowen
Författare: Lena Furberg
Bokförlag: Egmont Publishing
Utgivningsår: 2019
Språk: Svenska
Serie: Mulles dagbok #4
Tidigare delar i serien: #1 Mulle & ponnyklubben, #2 Mulle på sommarbete, #3 Mulle och stallspöket
Antal sidor: 101
Första meningen: I morse när jag vaknade och slog upp ögonen för att äta min frukost, fick jag en chock.
Handling: Min Molly har satt upp en massa konstiga saker i mitt stall. Du anar inte. Blanka röda bollar som liknar äpplen, men som jag inte får röra, för Molly säger att jag skulle DÖ om jag åt upp en sån. Glittriga snören som jag inte heller får äta av, för då skulle jag hamna på djursjukhuset för operation. Molly säger att hon ordnar julstämning i stallet, men vad är det för vits med stämning om den inte går att äta? Va?
Omdöme: Jul med Mulle - vad mer behöver man för att komma i julstämning? Tycker att han är så gullig i denna boken då han verkligen ställer upp för Molly för att få henne glad. Sen att det går som det går är ju en annan sak, han är ju ändå Mulle så vad kan man begära, haha. Återigen en helt fantastiskt rolig bok! Älskar verkligen Mulle!
Betyg:
PS. Har fått denna boken signerad av författaren!
Titel: Mulle och stallspöket
Författare: Lena Furberg
Bokförlag: Egmont Publishing
Utgivningsår: 2019
Språk: Svenska
Serie: Mulles dagbok #3
Tidigare delar i serien: #1 Mulle & ponnyklubben, #2 Mulle på sommarbete
Antal sidor: 109
Första meningen: Gnissel, knarr och spindelväv!
Handling: Gnissel, knarr och spindelväv! Det händer nåt mystiskt i mitt stall. Nån snattar av min havre, flyttar på saker och ställer till oreda. Det försvinner en massa annat också, Mollys ryktsaker till exempel. Molly tror att det är JAG som är den skyldiga men jag lovar vid min havrehink att jag inte har ett dugg med nåt att göra. Jag tycker det är lite läskigt - tänk om det är... ETT SPÖKE?!? Jag måste lösa mysteriet - hjälper du mig?
Omdöme: Som med alla Mulleböcker - ett mästerverk i humoristiska skildringar av hästvärlden! Mulle och Tulpanöras idéer för att fånga tjuven är bara för roliga och även att boken är för små barn så var den faktiskt riktigt spännande även för mig.
Betyg:
PS. Denna boken innehåller denna bloggens recension på baksidan! Har dessutom fått den signerad!
Titel: Det nionde sällskapet
Författare: Leigh Bardugo
Bokförlag: Modernista
Utgivningsår i Sverige: 2020
Språk: Svenska
Översättning av: Sabina Söderlund
Originaltitel: Ninth House
Riktiga utgivningsår: 2019
Serie: Det nionde sällskapet #1
Antal sidor: 471
Första meningen: När Alex väl hade lyckats få bort blodet från sin finaste ullkappa var det för varmt för att ha den på sig.
Handling:
Galaxy »Alex« Stern växte upp i utkanten av Los Angeles med sin hippiemamma, upptäckte tidigt att hon hade en förmåga att se övernaturliga väsen, hoppade av grundskolan utan fullständiga betyg och trädde in i en skum värld av droger och missbruk. Tjugo år gammal, som enda överlevande efter ett blodigt morddrama, får hon vid sjukhussängen plötsligt en andra chans: Att börja studera vid Yale, ett av världens mest prestigefulla elituniversitet, med alla avgifter betalda. Men vad är haken? Varför just hon? När Alex anländer till Yale får hon i uppgift att bli övervakare av universitetets åtta hemliga sällskap och deras egendomliga ritualer, en uppgift som ett av sällskapen, Lethe, ansvarar för. Tanken är att Alex ska bli upplärd av sin handledare, Darlington. Men när en ung kvinna hittas död på universitetsområdet samma kväll som sällskapen utför sina magiska ritualer har Darlington försvunnit i ett mörkt hål, och Alex står ensam kvar. Hon är övertygad om att det finns ett samband mellan mordet och de hemliga sällskapen. För hon vet nu att de ägnar sig åt långt märkligare och mer skrämmande saker än vad någon kunnat föreställa sig...
Omdöme: Jag gillade verkligen inte denna boken i början. Det är väldigt osammanhängande och presenterar inte läsaren för den nya världen på ett särskilt lättförståeligt sätt så man fattar inte så mycket. Dessutom får man redan i första kapitlet veta att det kommer att gå dåligt även om man inte vet vad för "uppdrag" det är som boken kommer handla om. Det gör att man har det i bakhuvudet hela tiden och det förstör spänningen. Allt eftersom jag om längre in i boken blev den bättre men det handlade nog mer om att man till sist satte sig in i världen även om författaren inte hjälpte till särskilt mycket. Jag gillar Alex som huvudperson, hon är smartare än hennes motståndare tror och överlistar ganska många vilket jag tycker är roligt. Slutet känns väldigt snopet och jag hängde inte riktigt med på vad som hände mer än att planen då som sagt misslyckades. Efter att ha läst Högt Spel-böckerna av samma författare som jag gillade väldigt mycket blev jag besviken på denna, hade förväntat mig mycket mer. Men förhoppningsvis blir bok två bättre.
Betyg:
Boken jag ska börja i nu: Mulle på ridläger av Lena Furberg
Titel: Fandom
Författare: Anna Day
Bokförlag: Wahlströms Bokförlag
Utgivningsår i Sverige: 2018
Språk: Svenska
Översättning av: Carina Jansson
Originaltitel: Fandom
Riktiga utgivningsår: 2017
Serie: Fandom #1
Antal sidor: 477
Första meningen: Om exakt en vecka ska jag hängas.
Handling: Tänk om du kunde vara Katniss i Hungerspelen – på riktigt? Coolt, va? Fast sedan kommer du på att du ju inte kan skjuta med pil och båge eller klättra i träd som hon, och inte har hennes överlevnadskunskaper...
För Violet och hennes kompisar är det inte Hungerspelen utan boken och filmen Galgdansen som gäller. De skriver fanfiction och håller på med cosplay, och under en fandomträff på Comic Con händer det ofattbara – Violet och hennes vänner transporteras till The Galgdansen på riktigt. Fem minuter senare har de orsakat hjältinnans död. Det blir upp till Violet att ta hennes plats, spela huvudrollen, förälska sig i hjälten och ta sig levande tillbaka till sin värld. Men berättelser har en tendens att få ett eget liv…
Omdöme: Jag tyckte att själva idén med denna boken kändes lite larvig och ologisk och det var precis det intrycket jag fick när jag började läsa den med. Men ganska snart så blev det mycket bättre och sidorna rusade förbi. Hur historien vrider sig kring vad Violet och hennes kompisar kallar för kanon (dvs hur den skulle varit med rätt huvudperson) är intressant och när man väl får reda på hur det hela hänger ihop blir det ännu bättre. Jag gillar verkligen Ash som karaktär och det är synd att Violet helt glömmer honom och vad som har hänt i slutet, det känns så onödigt. Så gillar överlag denna boken väldigt mycket även om det finns delar som jag stör mig på. Ska bli kul att se hur bok två utvecklar sig.
Betyg:
Boken jag ska börja i nu: Det nionde sällskapet av Leigh Bardugo
Titel: Laglöst Rike
Författare: Leigh Bardugo
Bokförlag: Gilla Böcker
Utgivningsår i Sverige: 2019
Språk: Svenska
Översättning av: Carina Jansson
Originaltitel: Crooked Kingdom
Riktiga utgivningsår: 2016
Serie: Högt Spel #2
Tidigare delar i serien: #1 Högt Spel
Antal sidor: 489
Första meningen: Retvenko lutade sig över bardisken och stack ner näsan i det smutsiga glaset.
Handling: Kaz Brekker och hans gäng har just överlevt en livsfarlig utmaning. Men istället för belöningen som de blivit lovade, får de slåss för sina liv. De är lurade, sårade och utarmade. Starka krafter kämpar om hemligheten bakom drogen jurda parem, som förstärker magiska förmågor något ofattbart -- men till ett mycket högt pris.
Omdöme: Jag var rädd att denna boken skulle kännas mindre enhetlig eftersom gänget utför flera olika uppdrag istället för att hela boken handlar om ett enda som bok 1 gör men tycker inte att det var något problem. Författaren väver snyggt ihop nutid med karaktärernas olika bakgrundshistorier och man får en djupare bild av dem vilket ger större förståelse för deras beslut. Det var en spännande uppgörelser och gillar att nästan alltid när man som läsare tror att det har gått fel så är det något som ingått i Kaz plan - älskar när karaktärer känns oövervinnliga. Slutet är delvis sorgligt men också ett bra, lyckligt och fint slut. Det jag inte gillar är att Kaz och Inejs relation aldirg utvecklades något vidare utan de stod och stampade på i princip samma ställe hela boken. Det överraskade mig för hade verkligen förväntat mig mer vilket drar ner lite på betyget. Det verkar inte som att det ska komma någon uppföljare till denna vilket är synd för känns snopet att lämna Kaz och Inej utan att få någon som helst ytterligare utveckling av deras relation.
Betyg:
Boken jag ska börja i nu: Fandom av Anna Day
2015 - The Mortal Instruments
av Cassandra Clare
2016 - Twilight av Stephenie Meyer
2017 - Mistborn av Brandon Sanderson
2018 - Legend-trilogin av Marie Lu
2019 - Glastronen av Sarah J. Maas
2020 - Endgame av James Frey
2021 - The Folk of the Air
av Holly Black
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 | 7 |
|||
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
|||
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
|||
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
|||
29 |
30 |
31 |
|||||||
|