Bokgläntan

Alla inlägg den 4 januari 2021

Av Emma - 4 januari 2021 14:00

 

Titel: Mulle och vildhästarna

Författare: Lena Furberg

Bokförlag: Story House Egmont 

Utgivningsår: 2020

Språk: Svenska

Serie: Mulles dagbok #6

Tidigare delar i serien: #1 Mulle & ponnyklubben#2 Mulle på sommarbete#3 Mulle och stallspöket#4 Mulle och julshowen, #5 Mulle på ridläger

Antal sidor: 125

Första meningen: Jag har tråkigt.

Handling: Min dröm har gått i uppfyllelse! Jag har kommit till prärien! Jag kan knappt tro att det är sant, men på nåt mystiskt sätt har jag äntligen hamnat här! Inga gnälliga människor, inga sadelgjordar runt magen, inga dammiga gamla ridhus, inga staket med eltråd. Bara massor av gräs så långt ögat når! Och min flock! Mina vildhästkompisar! Det här måste vara det bästa som hänt mig i hela mitt liv. Tror jag... Eller...?

Omdöme: Jag hade skyhöga förväntningar på denna boken eftersom alla Mulleböcker hittils varit klockrena, särskilt bok 5 i serien. Men jag blev faktiskt väldigt besviken. Boken har en sorglig ton rakt igenom, både genom Mulles funderingar på om Molly saknar honom mycket nu när de aldrig mer kommer ses samt genom hur han börjar märka att livet på prärien inte är någon dans på roser. Det finns såklart mycket humoristiska inslag också men tyvärr så förstör den sorgliga stämningen mycket av det roliga och man vill bara att han ska komma hem till Molly igen så allt blir som vanligt. Sättet han sedan kommer hem på känns väldigt konstigt och tycker det är lite tråkigt att han ska lämna på samma sätt som sin pappa. Hade tyckt att det varit mer komiskt om han och Tulpanöra själva hört av sig till Molly för att Mulle började inse att det nog var bättre hemma hos Molly ändå. Och när han väl kommer hem så blev det ett väldigt snabbt och snopet slut. Nu låter det som att jag inte alls gillade boken och så är det absolut inte för alla Mulleböcker är bra bara genom att handla om Mulle, haha. Men jag saknade den nivån av humor som de tidigare böckerna har haft, mycket pga den sorgliga stämningen som sagt.

Betyg:

 

Boken jag ska börja i nu: City of Bones (tyska) av Cassandra Clare

Presentation


Kliv in i böckernas värld!
Här kan du läsa recensioner på de böcker jag har läst.

Just nu sitter mitt bokmärke i
Kedja av järn av Cassandra Clare (se bilden ovan).

Välkommen in!

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Rösta fram årets bästa fantasyserie 2024!
 Hungerspelen
 Divergent
 Röd Drottning
 The Selection
 Everlife
 Warcross
 Dödens Märken
 The Infernal Devices
 The Dark Artifices
 Miss Peregrins besynnerliga barn
 Ett hov av taggar och rosor

Årets bästa fantasy bokserie

2015 - The Mortal Instruments

av Cassandra Clare

 

2016 - Twilight av Stephenie Meyer

 

2017 - Mistborn av Brandon Sanderson

 

 

2018 - Legend-trilogin av Marie Lu

 

 

2019 - Glastronen av Sarah J. Maas

 

 

2020 - Endgame av James Frey

 

 

2021 - The Folk of the Air

av Holly Black

 

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards